• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Veiligheid Voor Vingers?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

hjm

Forum Elite
Forum Sponsor
OB Collectief
Beste Schutters,

Met de vraag bedoel ik eigenlijk "hoe veilig ben je, ook voor jezelf bezig?".
Als ik rondkijk zie ik veel mensen hun veerbuks spannen en dan voortgaan met laden zonder dat iemand de spanarm of loop fixeert.
Mijn idee is dat je vingers en bij een knikloop je loop serieuze risico's lopen. Het enige dat de veer op zijn plek houd bij 99% van de buksen is een
klein "rot" veertje dat de trekker laat inhaken en bedenk nu eens dat dit veertje metaalmoe is of zo en breekt.
Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken wat er met je vingers gebeurt die net een pellet laden
1039.gif
.
Wat het resultaat voor je knikloop betreft....die buig je nadien weer recht of je koopt een verse loop.
Als je het aanleert wordt het vashouden een automatisme en het is zo simpel dat je je afvraagt waarom niet altijd gewoon veilig?
Just my € 0.02
biggrin.gif

Groeten en tot HFT,
HJM
 
Goed punt, ik probeer me de gewoonte ook eigen te maken... Al heeft mijn knikloop dan een 'anti-beartrap' veiligheid.
 
Ik houd de spanarm van m'n onderspanner tijdens het laden altijd vast. (met links)
De buks klem ik onder m'n arm, en laden doe ik met rechts.
Ik denk niet dat ik de boel tegenhoud als het plotseling fout gaat, maar het zal wellicht vertragen.
Bij het laten schieten over de chrony op een shoot heb ik de tester ook al eens hiervoor gewaarschuwd. Er wordt dan vaak iets over de anti-beartrap gemompeld, maar ze hebben het wel over een onbekende buks waar die misschien wel niet meer inzit.....
Bij het loop doorhalen heb ik een blokje hout wat in de opening past en voorkomt dat de buks dichtklapt. ik span dan ook niet tot het inhaken, maar net genoeg om het blokje te plaatsen, (dan hoef ik daarna ook niet met een propje te schieten, want een HW97 is standaard niet te ontspannen)

Wel goed dat we eens over veiligheid praten.
Andere dingen om nog aan te denken:
- brilletje en petje tegen afketsers (en overwaaiende hagel op de Maasvlakte)
- gehoorbescherming bij sommige buksen
- duikfles liever neerleggen ipv zetten
- loop omlaag, buks ongeladen tot op het schietpunt etc. etc.
- geladen buks altijd richting doel.
- de buks niet met de loop op je schoen laten rusten.
- geen mensen beledigen die net hun buks geladen hebben.
- als de buks weigert: niet in de loop kijken waar de pellet is gebleven.

Groetjes, Hennie.
 
Aangezien ik sowieso een bril draag (met kunststof lenzen) komt er bij mij geen schietbril aan te pas, maar een overbodige luxe is het zeker niet. Zou het iedereen aan raden, in het bijzonder bij het gebruik van metalen of andere harde, sterke targets. Wat er ooit al terug in mijn richting is gevlogen bij het schieten heeft me nooit geraakt, maar wil je ook zéker niet in je oog.

Bij de duikfles zou ik toevoegen: neerleggen of bij rechtstaand gebruik, stevig vast maken aan bijvoorbeeld je schiettafel. Zo doe ik het altijd. Fles mee op de tafel vind ik persoonlijk maar niks, maar ja ieder zijn mening.

Aansluitend bij je laatste punt: het zijn vrij bekende beelden maar toch, ter leeringhe ende vermaeck hier een compilatie van idioten met vuurwapens.

 
Tegenvraagje, hoe vaak gaat het eigenlijk fout?
Ik heb 1x gehad, net nadat ik m'n buks uiteen had gehad. trekker en compressie-tube haak waren voorzien van een lichte coating blue-hg vet. na het spannen schoot deze meteen weer los. (sparnarm was net op de terugweg)
Hoewel onverwacht kon ik hem trouwens wel goed opvangen.

Het hoeft trouwens maar 1x fout te gaan, daarna moet ik overstappen op een linkse kolf. Kost weer onnodig geld.
 

Hmm.
Bij sommige filmpjes heb ik zo m'n twijfels over de echtheid (zou me niet verwonderen dat de antiwapenlobby wat met video-effectjes heeft zitten klooien).
Niettemin, better safe than sorry.
 
Zit je even te struinen op YT, kom je een pareltje van een voorbeeld tegen hoe het fout kan gaan, weet niet of deze al eerder gepost is.

Oja, Mocht je geen sterke maag hebben, kijk dan niet :sick:

 
Koelére... Gelukkig kan ik wel wat hebben maar ik voel plaatsvervangende pijn zo hier en daar...
Ik heb 1 keer zowat een extra ventilatiegat gemaakt in mijn huiskamerraam. Nadat ik een Diana 66 had opgelapt bleek de trekker wel heul erg licht te zijn afgesteld... Gelukkig is die niet al te krachtig waardoor het bij een ernstig gevoel van "dat gaat maar 1 keer goed" bleef...
 
Ik houd de spanarm van m'n onderspanner tijdens het laden altijd vast. (met links)
De buks klem ik onder m'n arm, en laden doe ik met rechts.
Ik denk niet dat ik de boel tegenhoud als het plotseling fout gaat, maar het zal wellicht vertragen.
Bij het laten schieten over de chrony op een shoot heb ik de tester ook al eens hiervoor gewaarschuwd. Er wordt dan vaak iets over de anti-beartrap gemompeld, maar ze hebben het wel over een onbekende buks waar die misschien wel niet meer inzit.....
Bij het loop doorhalen heb ik een blokje hout wat in de opening past en voorkomt dat de buks dichtklapt. ik span dan ook niet tot het inhaken, maar net genoeg om het blokje te plaatsen, (dan hoef ik daarna ook niet met een propje te schieten, want een HW97 is standaard niet te ontspannen)

Wel goed dat we eens over veiligheid praten.
Andere dingen om nog aan te denken:
- brilletje en petje tegen afketsers (en overwaaiende hagel op de Maasvlakte)
- gehoorbescherming bij sommige buksen
- duikfles liever neerleggen ipv zetten
- loop omlaag, buks ongeladen tot op het schietpunt etc. etc.
- geladen buks altijd richting doel.
- de buks niet met de loop op je schoen laten rusten.
- geen mensen beledigen die net hun buks geladen hebben.
- als de buks weigert: niet in de loop kijken waar de pellet is gebleven.

Groetjes, Hennie.

Hennie zo heurt het (y)

Koppie erbij houden scheelt heel veel ellende
 
Een goede opmerking/tip.
Nu ik de HW77 met onderspanner heb zat ik me ook af te vragen wat er zou gebeuren als ik met mijn duim de pellet erin duw, en die zuiger die erachter zit komt ineens naar voor.(n)
Ik laad altijd met links (ben rechts) en met de rechterhand houd ik de buks vast.
Nu probeer ik met rechts te laden, links spannen zoals ik altijd deed, maar de spanner vast houden.
Rechts laden is nog wat onwennig.
Maar is het nu zo dat de zuiger die dmv je spanner naar achter wordt getrokken, ook tegengehouden wordt mocht hij door een een of ander mankement naar voren komen als je je spanner blijft vasthouden?
Of trek je hem bij het opspannen achter een palletje oid en staat die zuiger dan niet meer in verbinding met je spanner en zou dus nog naar voor kunnen komen?

Bij de knikloop begrijp ik het gevaar niet zo, op het moment dat hij geknikt is en je duwt er een pellet in zit er toch niks achter je duim wat schade kan veroorzaken, of zie ik iets over het hoofd?

Groeten,

Roelant.
 
Zolang je de spanarm helemaal naar achteren houdt, kan de zuiger niet naar voren komen. Je duim is dan dus veilig in de laadpoort. Ik heb me dit meteen aangeleerd toen ik mijn (mechanisch min of meer vergelijkbare) TX200 kocht.

Ik heb ook getest of het daadwerkelijk werkt. Het antwoord is ja. Met de extra anti-beartrap op de TX200 vond ik het risico op schade aan de buks klein genoeg om dit te testen.

Bij een knikloop kan je vinger (of dat velletje tussen duim en wijsvinger) ook tussen de buks komen. Jouw reactietijd is ongeveer 700 milliseconden; de buks is een stuk sneller dicht. Door het moment van de bewegende delen is de kans dat de buks van je vingers af beweegt bij een knikloop wel wat groter, maar dat is geen reden om geen veilige gewoontes aan te leren.

Laden met de 'verkeerde' hand went wel. Na een doosje pellets weet je niet eens meer hoe het andersom moet.
 
Hoi,
Zelfs een knikloop kan je op het verkeerde moment heel erg pijn doen maar er is nog een reden om ook deze goed vast te houden tijdens het laden.
Mocht iets de geest geven en hij klapt ongecontroleerd dicht, langs je vinger hoop ik dan, komt de loop met zo'n klap terug dat deze een goede kans maakt vanaf dat moment krom te zijn. Dus doe je het niet voor je vingers, doe het dan voor je buks.
Groeten,
HJM
 
Ik doe bij mijn BlackBull eerst de loop een klein stukje open zodat ik veilig een kogeltje kan laden en knik daarna pas de loop helemaal door. Ik hoef de loop ook niet los te laten bij het doorknikken. Lijkt mij veilig genoeg.
 
Zit je even te struinen op YT, kom je een pareltje van een voorbeeld tegen hoe het fout kan gaan, weet niet of deze al eerder gepost is.

Oja, Mocht je geen sterke maag hebben, kijk dan niet :sick:


De man viel voorover tijdens het spannen en kwam met zijn volle gewicht op de loop die hierdoor terugklapte en zijn duim zat er tussen.
Is dus iets anders dan je loop niet vasthouden. ;)2
 
Daarom ben ik in der tijd maar overgestapt naar PCP, veel veiliger tak van de sport :p

Tevens was het wel de rede dat ik van de HW97k over bent gestapt naar de TX van AA. Daar zit die anti bear trappert op :) Maar erg ideaal is het niet als je aan het schieten ben dat je elke keer dat ding in moet drukken voordat je hem dicht kan klappen.

Voelt een beetje als een beschermingskap op de draaibank, werkt gewoonweg RUK maar kan wel fijn zijn :*4
 
Daarom ben ik in der tijd maar overgestapt naar PCP, veel veiliger tak van de sport :p

Tevens was het wel de rede dat ik van de HW97k over bent gestapt naar de TX van AA. Daar zit die anti bear trappert op :) Maar erg ideaal is het niet als je aan het schieten ben dat je elke keer dat ding in moet drukken voordat je hem dicht kan klappen.

Voelt een beetje als een beschermingskap op de draaibank, werkt gewoonweg RUK maar kan wel fijn zijn :*4

Op mijn Hatsan 135 zou ook een anti-trap moeten zitten volgens de beschrijving maar er is niets wat ik in moet drukken. Wel zit er ook een auto-safety op die zich inschakelt zodra je spant, mogelijk dat dit ook gelijk de anti-trap in werking zet?
 
Hallo,
De basis van elke veiligheid is een lullig veertje.....eens gaan die stuk en natuurlijk is de kans erg klein en uiteindelijk heb je 10 vingers dus waarom zou je al die moeite van de spanhandel/loop iets langer vasthouden doen..... toch?
Maar ik ben nu eenmaal gehecht aan mijn vingers en laat iedereen die met mijn buksen schiet de spanhandel of loop vasthouden dan hoef ik nooit stukjes vlees ergens uit te pulken:sick:4.
Just my 2 vingers,
HJM
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan