• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Verklaring Omtrend Gedrag & Downloaden.

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

NoReply

Algemeen
Administratie
Forum Sponsor
Hoe werkt de aanvraag van een VOG?

Download hier een voorbeeld van het aanvraagformulier met invulinstructie van een VOG.
Download hier het officiële aanvraagformulier voor een VOG.

Potentiële leden van schietverenigingen kunnen een VOG aanvragen bij het Gemeente-bestuur van hun woonplaats, bij de Afdeling Burger-/Publiekszaken; althans, ervan uitgaande dat zij daar zijn ingeschreven in de gemeentelijke Basisregistratie personen (BRP).

Het aanvraagformulier dient door de aanvrager (sportschutter) en het bestuur van zijn of haar vereniging ingevuld en ondertekend te worden.

De sportschutter dient op het formulier de gegevens bij punt 1.1 en 1.2 op de eerste pagina in te vullen.

Vervolgens moet het bestuur van de vereniging op pagina 2 en 3 de vragen 2.1, 2.2 en 2.3 invullen. Vraag 2.4 behoeft niet ingevuld te worden.

Bij vraag 2.2. dient “Overig” te worden aangekruist en als omschrijving te worden ingevuld “Lidmaatschap schietvereniging”.

Op diezelfde pagina moet een paraaf en een stempel van de vereniging worden geplaatst en op pagina 3, moet onder vraag 2.3 als doel voor de aanvraag keuze 85, te weten “Lidmaatschap schietvereniging” te worden aangekruist.

Het formulier moet vervolgens op pagina 4 bij 2.6 worden ondertekend door het verenigingsbestuur en te worden voorzien van een stempel.

Vraag 3 wordt ingevuld door het desbetreffende Gemeentebestuur.

Indien de aanvraag wordt gehonoreerd, wordt de Verklaring Omtrent het Gedrag aan het huisadres van de aanvrager (schutter) rechtstreeks toegezonden.


Digitale VOG-aanvraag

Sinds 1 januari 2012 is het tevens mogelijk om een VOG digitaal aan te vragen. De voordelen hiervan zijn dat dit gemakkelijker en sneller gaat omdat het niet meer nodig is om naar het gemeentehuis te gaan voor dit formulier; er hoeft ook niet meer zo’n groot formulier te worden ingevuld, en bovendien is het elektronische aanvraagformulier goedkoper. Het tarief voor een normale VOG-aanvraag bedraagt momenteel € 30,05 terwijl voor een digitaal aangevraagd VOG dit tarief € 24,55 is.

Deze elektronische VOG-aanvraag moet worden geïnitieerd door de organisatie die de VOG verlangt, in dit geval dus de schietvereniging. Daarvoor is het noodzakelijk dat het bestuur van de schietvereniging eerst de aanvraag voor de VOG doet en daarvoor dienen zij gebruik te maken van de zogenaamde e-Herkenning. Het verenigingsbestuur moet daarvoor een e-Herkenningsmiddel aanschaffen; daarvoor zijn verschillende aanbieders. Meer informatie over e-Herkenning is te verkrijgen op www.eherkenning.nl.

Nadat de vereniging de VOG-aanvraag heeft ingediend, wordt die klaargezet voor het potentiële lid dat de aanvraag uiteindelijk moet doen. Het kandidaat-lid kan de aanvraag dan via www.digid.nl definitief indienen.

Controle van de echtheid VOG
Het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) heeft voorzorgsmaatregelen genomen, zodat een VOG zeer moeilijk is na te maken. De echtheid van de VOG kan eenvoudig worden vastgesteld. Uiteraard wordt de echtheid door het KNSA-bondsbureau gecontroleerd, maar het is van belang dat ook verenigingsbesturen de echtheid controleren om te voorkomen dat er sprake is van een vervalsing.

De echtheid van een VOG kan alleen worden vastgesteld bij een origineel exemplaar en hieronder treft u een aantal aandachtspunten aan om die VOG-echtheid vast te kunnen stellen:

  • Het papier is voorzien van een raster en het blauwe rijkslogo.
  • Het papier bevat een karakteristiek golvend watermerk.
  • Onder een UV-lamp blijft het papier donker en lichten kleine vezels in het papier en een beeldmerk rechtsonder op.
  • Onder een UV-lamp verandert het blauwe nummer in de rechterbovenhoek van kleur.
  • In het papier is een hologram zichtbaar.
Bron: http://www.knsa.nl/leden/vog.asp
 
  • Leuk
Waarderingen: Coby
Wat moeten we hiermee ?
Hebben we als luchtschutter toch niets mee van doen
 
@Ian De meeste schietverenigingen eisen toch dat hun luchtschietende leden een VOG aanvragen. Een VOG is geen Verlof, een Verklaring van goed gedrag indienen is vaak wel een vereiste. :Bigsmile:
 
@Nap
Op die manier

Ze gaan zoals gewoonlijk bij de schiet verenigingen zelf regels verzinnen
 
Vanuit het oogpunt van een schietvereniging, is het zeer begrijpelijk. Je komt in een omgeving met luchtbuksen en luchtbuksen, de geschiedenis heeft al bewezen dat er maar 1 gek een incident hoeft te veroorzaken en zo'n schietvereniging kan zn deuren sluiten.

Ik snap het wel... :Borg3:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ian
Zowel bij aanmelden bij de DFTA als bij HSV de Helm heb ik een gedeeltelijk ingevulde VOG-aanvraag erbij gekregen.
Ze hebben dit nodig om je bij de KNSA te kunnen aanmelden.
Ben je al lid van de KNSA kun je proberen om er onderuit te komen (scheelt weer centjes)
Bij de Helm bleek het in mijn geval (als luchtschutter) niet nodig nadat ze hadden gecontroleerd bij de KNSA dat ik al lid was. (voor vuur hadden ze waarschijnlijk wel alsnog een VOG van me nodig)
 
Zowel bij aanmelden bij de DFTA als bij HSV de Helm heb ik een gedeeltelijk ingevulde VOG-aanvraag erbij gekregen.
Ze hebben dit nodig om je bij de KNSA te kunnen aanmelden.
Ben je al lid van de KNSA kun je proberen om er onderuit te komen (scheelt weer centjes)
Bij de Helm bleek het in mijn geval (als luchtschutter) niet nodig nadat ze hadden gecontroleerd bij de KNSA dat ik al lid was. (voor vuur hadden ze waarschijnlijk wel alsnog een VOG van me nodig)
Dus ik kan lid worden bij de Helm zonder VOG???
 
Als je al lid bent van KNSA en DFTA, en dan nog alleen bij het luchtbuks-gedeelte van de Helm (daar is de aanmelding wat laagdrempeliger) Wil je later naar vuur, zul je alsnog een VOG moeten aanvragen, en een cursus wapenveiligheid moeten volgen.
Ik moet er wel bij vermelden dat mijn aanmelding bij de KNSA in hetzelfde jaar was, dus DIE VOG was vrij recent.
Je hebt wel een gesprek met de ballotage commissie. en je krijgt wat psychologische peilvragen.
In het gesprek vragen ze wel of je in zombies :Zombie Rawr: geloofd of zelfmoordneiging :Rolleyes2: hebt. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan