• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Algemeen Informatief Waaróp schieten we allemaal eigenlijk?

Marco077

Schutter 3
Forum Sponsor
Ik zag al een forum topic langskomen waarmee we allemaal eigenlijk schieten, maar ik vind het ook leuk om te vermelden en te lezen waarop we zoal schieten. (Let wel dat het schieten van dieren niet als doel beschouwt hoeft te worden, en dus aub niet vermelden daar dit geen positieve bijdrage aan het forum en de hobby bijdraagt.)
In de achtertuin heb ik een schietkastje met een paar dikke ringen gelast die aan een tapeind bungelen, en lege co2 patronen vind ik ook erg grappig daar deze mooi wegketsen met een leuke Pling. Gogo poppetjes zijn ook uiterst taai waar een mooie kogelafdruk inkomt en deze ketsen spectaculair alle kanten op. Voor het geweer heb ik een mooie hark waar ik op de punten lege patronen steek, maar omdat het moeilijk is om te zien of deze geraakt zijn steek ik er ongekookte penne pasta onder. Als ik deze wegschiet zakt de co2 patroon en ik heb geen rommel om op te ruimen omdat de muizen en de regen de pastaresten wegdoen. Hebben jullie nog leuke tips over targets die niet teveel puin maken en geinig zijn om op te schieten?

Bijlagen

• 690B3721-72FC-48ED-A348-B9EC5B0A76AC.jpeg
    690B3721-72FC-48ED-A348-B9EC5B0A76AC.jpeg
    282.7 KB · Weergaven: 3,874
  • C25114F8-BF56-4183-ABB5-EBBAB9C1FA67.jpeg
    C25114F8-BF56-4183-ABB5-EBBAB9C1FA67.jpeg
    508.6 KB · Weergaven: 13,648

Tutte

Schutter 2
Als de schutting weer staat komt de dikke plank er weer te staan met kaartjes / wasknijpers / spinners en dit nieuwe kastje.

Bijlagen

• IMG-20180210-WA0011.jpeg
    IMG-20180210-WA0011.jpeg
    231.1 KB · Weergaven: 276

berre

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
Stukken ijs zijn best leuk, gewoon water in pet flesjes doen en laten bevriezen. Als je er raampjes in maakt in plaats van de fles er volledig af te snijden heb je er nog wel ff plezier aan.

Ook leuk, en wat moeilijker: als je pet flesjes vult met water (of iets anders, het gaat 'm om het gewicht), en de dopjes niet al te vast draait, kan je die er af schieten door het dopje mooi aan de rechterkant te raken. Bedoeling is dus van ze niet volledig stuk te schieten, maar er af te laten draaien :).

Als je wil laten zien hoe goed je bent, kan je ook proberen van de touwtjes of ijzerdraadjes waarmee anderen hun targets opgehangen hebben, door te schieten :D. Daar heb ik me al wel eens mee geamuseerd, afstand was pakweg 45m dus goed te doen met het juiste materiaal :).

Voor de rest: vervallen fruit en groente, verschoten hagelpatronen, allerhande spinners, FT doeltjes, ... Keus genoeg!

Meestal ga ik, althans tegenwoordig, wel voor kaartjes, vaak shoot 'n' see stickers ook.

Jan Buks

♥♥♥ ♥♥♥♥
Administratie
Forum Sponsor
OB Collectief
Vooral op oude apparaten, tvees, accuboormachines, mobieltjes, koffie zeetaperaten, en zelfs een tijdje op een auto die we op 50 meter afstand hadden staan.. Of spuitbussen met een vlam erlangs.. Maar ook stickers of roosjes.. Eigenlijk alles wat we maar kunnen pakken voordat Suus ons tegen kan houden :) Vorige week hebben Jules en ik de keukenkasten geplunderd.. We hebben immers maar 3 borden en 3 bekers nodig met z'n 3-en :)

jackske

KAKOFONIX
Team BC100
Forum Sponsor
OB Collectief
Ooit eens zelf plinkdoeltjes gemaakt
Het ene al wat beter dan het andere.

Dit was er eentje bedoeld om met twee een wedstrijdje te doen
Je kon de spinner naar links of rechts laten draaien
Bedoeling was dus om ter snelst de spinner naar de zijkant te krijgen
In de praktijk waren de spinners te zwaar en had je een + 150 joule buks nodige om ze het nodige draaimoment te geven :(420140613_211522.jpg

Laatst bewerkt:

jackske

KAKOFONIX
Team BC100
Forum Sponsor
OB Collectief
Dan was er nog deze
Die heb ik al enkele jaren en die doet het nog steeds prima
De bovenste rij is tot 60 joule
De onderste rij tot +/ 150 joule en meer
Gaat al jaren mee.

BILD4160-800.jpg

BILD4167-800.jpg

Dan had/heb ik nog een stevige metalen L- ijzer met "kepernagels" (hoe noemt men dat in Nederland eigenlijk?)
Ook door menige gekend als "de fruitboom", onverwoestbaar eigenlijk.
Maar op de eerste ingebruikname sneuvelde er al zo een stevige nagel, dat zal dus meer dan 150 joule geweest zijn :angel:4

20150725_183805.jpg

Dan nog een volledig uit elkaar te nemen constructie om met touwtjes van alles aan op te hangen.
Let op de petflessen met auto ventielen
Die breng je op druk met +/- 5 á 6 bar.
Die geven een serieuze knal als ze geraakt worden, wel het touwtje rond het ventiel sjorren, anders ligt je ventieltje enkele meters verder.
Je kan die petflessen ook deels vullen met water of bakbloem.

20150725_183838.jpg

BILD4173-800.jpg

Enige nadeel is dat de pellets niet opgevangen worden, dus voor die reden niet overal bruikbaar.
Waar het wel kan/mag, des te leuker natuurlijk

Laatst bewerkt:

Eric65

www.ftschalkhaar.nl
Organisator
Forum Sponsor
OB Collectief
Leuke doeltjes die voorbij komen. Ik schiet meestal op kaartjes en soms wat HFT doeltjes. Ben meer bezig mijn schietvaardigheid te vergroten en kleinere groepjes te schieten. Maar soms is even een beetje plinken ook net zo leuk! En ja, bij ons is loodopvangen een absolute must, dus sommige leuke doletjes zijn helaas niet van toepassing bij ons.

Mdm

Forum Expert
OB Collectief
Van alles en nog wat, oude electronica, spuitbussen, gadgets, kinderspeelgoed en wat ook leuk is zijn pet flessen, een auto ventiel in de dop gemaakt, dan ze ong. twee derde met water vullen en met de compressor er lucht inpompen, die ploffen leuk.
Aan dat dekseltje heb ik een draad gemaakt, zodat die weer her te gebruiken is.

Michel

Paul T.

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
Voor mij blijven het voorlopig kaartjes, ik ben bezig te kijken hoe ik mijn buks het beste kan laten schieten.

geetee

Team Limburg
Team Limburg
Forum Sponsor
OB Collectief
Kaartjes schieten is leuk voor de buks af te regelen te controleren en in competitie tegenover elkaar te gebruiken echter plinken is net zo leuk dus Team Limburg heeft elke keer een variatie van beiden en dat is lol voor allen!
Alvorens we spullen als waterkokers, drinkflesjes, drinkblikjes, speelkaarten enz weggooien gaan ze nog even mee naar de schietbaan.
En ja die speelkaarten schieten we op 100mtr allemaal CIMG5966.JPGCIMG5968.JPGCIMG5971.JPGin 2 helften.:rofl:4:rofl:4
Waarbij er een extra uitdaging bestaat als je de drinkflesjes met 5,5 bar druk erin in een koker stopt met kleine gaatjes waarachter het flesje tracht te overleven tevergeefs:giggle:4:giggle:4

Paul T.

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
Ik zal voorlopig toch nog op die kaartjes bezig blijven, ik heb voor mezelf de indruk dat ik met die Falcon geen slechte buks in handen heb en ja, kopen kun je veel maar ik ben er toch een voorstander van om het uiterste uit die buks te halen wat er aan nauwkeurigheid in zit.

The ugly

Losse Flodder
Als ik dit plezier allemaal zo lees, vind ik dat super leuk( ben beginnend pcp schutter). MAAR denk wel altijd aan pellets die op de harde metalen voorwerpen alle kanten op kunnen, ongecontroleerd!! Pas nog een kind in zijn been gewond geraakt! Bewust?? waarschijnlijk niet, maar dan een vervelende rikochet! Ben voorzichtig bederf het niet voor ons luchtschutters. Een serieuze gewonde en onze hele club kan het schudden.

Bert W

Drenthenier in spe
Forum Sponsor
Op een oud toetsenbord schieten, heb je opeens een waterval van vallende toetsen. :cool:

berre

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
Als ik dit plezier allemaal zo lees, vind ik dat super leuk( ben beginnend pcp schutter). MAAR denk wel altijd aan pellets die op de harde metalen voorwerpen alle kanten op kunnen, ongecontroleerd!! Pas nog een kind in zijn been gewond geraakt! Bewust?? waarschijnlijk niet, maar dan een vervelende rikochet! Ben voorzichtig bederf het niet voor ons luchtschutters. Een serieuze gewonde en onze hele club kan het schudden.
Klopt, als je doel niet los hangt en van een te hard materiaal is, kan het gevaarlijk worden... Actie=reactie, en zo. Elastische doeltjes, in het bijzonder golfballen, kunnen nog gevaarlijker zijn!

Julez

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
DIt was gister,ik ben er nog een beetje mee aan t klooien,vind er nog een witte waas overheen zitten,komt mss door de felle zon.nog geen sunshade op mijn scope.Kan wel eens wat verschil maken denk ik.Vandeweek maar eens proberen.Hopen dat t dit weer blijft:cool:4

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan