• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Walther 53 luchtpistool

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Paul T.

Forum Elite 1
OB Collectief
Een vraag voor de wetskundigen onder ons; Wie weet hoe dit momenteel in NL geregeld is, dit ding heeft op de lijst van verboden luchtbuksen gestaan, alleen omdat die poster van 007 met dat ding gemaakt is, hoe zit dat nu?
 
Laatst bewerkt:
Die poster maakt geen fluit uit, hij mag alleen niet sprekend op een vuurwapen lijken en niet functionele dingen erop zitten die het een vuwa doen lijken.
Toen die wet uitkwam heeft menige Hermandad zich wat uit de duim gezogen.
Die underlever shinsungs en samyangs waren toen ook verboden echter naar het schijnt lijken ze niet sprekend op een winchester.
Naar het schijnt mogen tegenwoordig geen niet functionele dingen aan een buks zitten die het een vuwa doen lijken.
De underlever van een samyang of shinsung is gewoon functioneel.
 
Die poster maakt geen fluit uit, hij mag alleen niet sprekend op een vuurwapen lijken en niet functionele dingen erop zitten die het een vuwa doen lijken.
Toen die wet uitkwam heeft menige Hermandad zich wat uit de duim gezogen.
Die underlever shinsungs en samyangs waren toen ook verboden echter naar het schijnt lijken ze niet sprekend op een winchester.
Naar het schijnt mogen tegenwoordig geen niet functionele dingen aan een buks zitten die het een vuwa doen lijken.
De underlever van een samyang of shinsung is gewoon functioneel.

Dus wat is nu de conclusie? Ik heb dat ding ooit te koop aangeboden op een wapenverkoop-site en kreeg meteen een mail dat dit ding verboden zou zijn.
 
Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen jurist ben.
Er is geen vuwa dat sprekend lijkt op de Walther LP53, m.a.w. het is geen replica van een vuwa. Het is een luchtpistool en geen replica en lijkt niet sprekend op een vuwa en dan is de conclusie dat het is toegestaan.
Voor actuele luchtpistolen kun je ervan uitgaan dat als het door de reguliere (Nederlandse) wapenhandel verkocht wordt of recent verkocht is dat het in Nederland is toegestaan. En de opmerkingen van @geetee t.a.v. niet functionele uiterlijke kenmerken van een vuwa is ook terecht. Bijv. een haan die geen functie heeft.

Maar als je nu zo'n luchtdrukpistool probeert te importeren van buiten de EU en het wordt er door de douane uitgepikt (bijv. door de omschrijving) dan kun je er nog knap druk mee worden om het ding terug te krijgen. En op het moment dat je geen afstand doet van je luchtpistool en het aan laat komen op een rechtszaak dan lopen de kosten al gauw snel uit de klauwen. En zekerheid over de uitkomst heb je niet ook al zou je de wet achter je hebben, of je gelijk krijgt is onzeker. Daar zijn al verschillende voorbeelden van geweest van mensen die een luchtbuks of luchtdrukpistool hebben geprobeerd te importeren of die na een bezoek van de politie op aanwijzing van bijv. hun buren in 1e instantie hun buks of luchtpistool mochten inleveren en om het daarna via de juridische weg probeerden terug te halen. Overigens is het niet zo dat dit dan nooit lukt.

En je vind dat het antwoord nog niet eenduidig is? Klopt, dat is de werkelijkheid nl. niet.
 
Dus wat is nu de conclusie? Ik heb dat ding ooit te koop aangeboden op een wapenverkoop-site en kreeg meteen een mail dat dit ding verboden zou zijn.
Ik vraag me ernstig af in hoeverre die gast die jou mailde de wetgeving ueberhaupt kent.
Ik zou nu echt niet weten waarom jouw pistool in een verboden categorie zou vallen, waarop zou die dan sprekend lijken in de categorie Vuwa?
Hermandad heeft ten allen tijde het recht ook jouw legale spullen af te pakken om de meest mistige redenen maar dat is niets nieuws.
Tevens het op boksen tegen justitie is vaak uitzichtloos en kostbaar maar ook dat is niet nieuw in Europa, did be there and did see it!
Voor jouw eigen rechten opkomen noemen ze in Den Haag "zand strooien in de ambtelijke molen"!
Dus niets nieuws onder de zon wat dat betreft, ik zou dat pistool gewoon te koop aanbieden voor 18+ jarigen.
 
Ik heb wel eens de neiging om op de schietbaan met een of andere ouwe proppenschieter aan te komen en dan op 10 meter te gaan schieten, zoals met mijn Diana knikloop wedstrijdbuks, ik heb daarom alltijd de Walther thuisgelaten, maar nu gaat hij mee. Verkopen brengt me denkelijk te weinig op, het ding is in nieuwstaat en werkt prima.
 
Bij het verkopen denk ik toch dat het met zo'n pistool beter is deze in de een of andere "Auction Worldwide" aan te bieden waar liefhebbers en verzamelaars zoekende zijn.
 
Het is geen kopie vuurwapen. net als de Predom Lucznik.. vrij te koop boven de 18.
Gewoon meenemen en lekker uitlaten.. daar zijn ze inmiddels voor.
Ik had vorige keer in Bussum bij de luchtschutters ook een "randgevalletje" mee (iets wat wel echt gelijkenis vertoont met een .22LR)
dat werd wel door iemand grappend opgemerkt maar was verder ook geen enkel probleem.
 
Heeft ooit iemand zelf een marauder PCP( vrij verkocht in Nederlandse winkels) geimporteerd uit de USA waar na 7 jaar rechtsstrijd hij in het gelijk gesteld werd, de buks was intussen verschroot door Justitie dus garantie heb je nooit in dit kippelandje.
 
Heeft ooit iemand zelf een marauder PCP( vrij verkocht in Nederlandse winkels) geimporteerd uit de USA waar na 7 jaar rechtsstrijd hij in het gelijk gesteld werd, de buks was intussen verschroot door Justitie dus garantie heb je nooit in dit kippelandje.

Er is ooit een lijst geweest in de Wet luchtbuksen en Munitie waarop die Walther 53 inderdaad stond als verboden Luchtbuks, ik heb het zelf ooit gelezen. Maar het lijkt er onderhand wel heel erg veel op dat op het gebied van alles wat schieten of snijden kan de regelgeving net zo aan verandering onderhevig is als de brandstofprijzen, vandaar ook mijn vraag.
 
lijst 1

https://www.infopolitie.nl/index.ph...atid=43:wet-luchtbuksen-en-munitie&Itemid=109

lijst 2

https://www.infopolitie.nl/index.ph...atid=43:wet-luchtbuksen-en-munitie&Itemid=109

met daarop:

WALTHER53

Als de agent in kwestie deze lijst nog benut.. dan is ie verboden.
 
Ook op die lijst bijv: de Crosman 150

Afbeeldingsresultaat voor CROSMAN 150


Serieus.. snap de logica helemaal niet.
 
lijst 1

https://www.infopolitie.nl/index.ph...atid=43:wet-luchtbuksen-en-munitie&Itemid=109

lijst 2

https://www.infopolitie.nl/index.ph...atid=43:wet-luchtbuksen-en-munitie&Itemid=109

met daarop:

WALTHER53

Als de agent in kwestie deze lijst nog benut.. dan is ie verboden.

Lijst B is inderdaad de lijst die ik bedoelde.
 
Die lijst was altijd al natte vinger werk, die door een goede jurist met kennis van luchtbuksen probleemloos afgeschoten werd!
 
Die lijst was altijd al natte vinger werk, die door een goede jurist met kennis van luchtbuksen probleemloos afgeschoten werd!
Gelukkig!! Ik neem het dingetje volgende week maandag mee naar de baan, kijken naar de gezichten van mijn medeschutters als ik daar mee aan kom zetten. Ik heb er de originele doos nog bij en ook het houten spanhulpje, het enige wat ik niet heb zijn de extra korrelblaadjes en de messing poetsstok.
 
Heeft ooit iemand zelf een marauder PCP( vrij verkocht in Nederlandse winkels) geimporteerd uit de USA waar na 7 jaar rechtsstrijd hij in het gelijk gesteld werd, de buks was intussen verschroot door Justitie dus garantie heb je nooit in dit kippelandje.
Herkenbaar; mijn Marauder pistool heeft bijna een half jaar bij de douane gelegen.(import via Vincent),
Die "petjes" daar denken boven de Nederlandse wetgeving te staan. (hebben imho een eigen wetboek)
Het probleem blijft: er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Speel op safe, neem geen risico's, is zonde van het geld en de ergernis.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan