• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Outdoor Wat zit er in jouw survival pakketje?

Eric65

www.ftschalkhaar.nl
Organisator
Forum Sponsor
OB Collectief
Als ik ga hiken dan gaat de rugzak op en daar zit standaard een aantal zaken in.
1. Mes, zo'n Swiss army type, maar dan met een behoorlijk lemmet en andere zaken die onderweg handig kunen zijn.
2. EHBO setje. Inclusief isolatiefoliedeken en blarenpleisters.
3. Iets om vuur mee te kunnen maken (lucifers en magnesium stick).
4. Wat snoepgoed, muesli repen, chocoladerepen.
5. Regenjas (indien mooi weer). Als het al slechter weer is heb ik een andere jas mee.
6. En natuurlijk altijd een fles water mee.
7. En bij langere tochten kompas en GPS, zeker in het buitenland en in de heuvels/bergen. Altijd handig om de weg te kunnen vinden buiten de geijkte paden.

Wat zit er bij jullie in?

jackske

KAKOFONIX
Team BC100
Forum Sponsor
OB Collectief
Dat ziet er wel leuk uit maar heb dat eigenlijk nooit gedaan
Als je materiaal mee neemt om een vuurtje te maken of een klein kookvuurtje op gas zou ik alvast een "vleesje" meenemen
Of van die gevriesdroogde maaltijdjes, waar je alleen wat kokend water over giet.
'k Heb daar van ne kameraad eens mogen van proeven en dat viel echt goed mee

Dus voor mij zou eten en drinken zeker meegaan

Eric65

www.ftschalkhaar.nl
Organisator
Forum Sponsor
OB Collectief
Gewoon een keer proberen Jackske. Maar pas op, de mooie (soms ruige) natuur, de rust en de ruimte werken verslavend.

facom

Forum Expert 2
Organisator
Ik hou niet zo van sjouwen op vakantie, maar mocht ik zoiets willen samenstellen voor meer dan 1 of 2 overnachtingen in de elenenten:
- ehbo-setje
- 2x isolatie deken (we zijn met z'n tweeen)
- bolletje paracord en wat wasknijpers (tentje maken van de 2 dekens)
- tekenpincet en afterbite voor insectenbeten of brandnetels.
- (mes leatherman altijd in broekzak)
- wat meusli repen (die smelten niet in de zomer)
- in de winter snickers
- aanmaakblokjes en lucifers in ziplock zakje.
- 2 kleine flesjes water
- mijn Garmin etrex wandelnavigatie
- reserve batterijen ervoor
- zuinig lampje.
- rvs drinkbakje voor de honden waar evt ook water in gekookt kan worden.
- handdoekje
- droge reserve sokken
- van die plastic nood regenpincho's (action/wibra)

jackske

KAKOFONIX
Team BC100
Forum Sponsor
OB Collectief
Gewoon een keer proberen Jackske. Maar pas op, de mooie (soms ruige) natuur, de rust en de ruimte werken verslavend.
Toen ik vertelde "dat heb ik nog nooit gedaan", dan bedoel ik, dat ik er nog nooit enkele dagen op uitgetrokken ben met een rugzak:giggle:
Ik zou dat zeker zien zitten hoor, maar ons madam is daar niet zo voor te vinden
Zelf heb ik tot mijn 28 jaar elke zomer in een tent geslapen omdat het te warm was op m'n zolderkamertje onder de blote leien :whew:4

Ik heb genoeg in tenten geslapen en vuurtjes gemaakt, en kan dus best van de rust van de natuur te genieten.
Gewoon de wind voelen en de bladeren horen ritselen en dan die nachtgeluiden waar velen bang van hebben :sick:
Ik kan zelfs prima tondel maken van katoenen lapjes, dat heeft maar één vonkje nodig en blijft dan lang gloeien om je vuurtje aan te maken.
Ik zat en zit ook nog veel in de bossen als amateur houthakker

Maar wat me opvalt is dat jullie geen klein pop-up tentje meenemen.
Gewoon al om in de slechte dagen te schuilen en in de warme dagen wat gerust te liggen tussen de muggen :happy:4

Eric65

www.ftschalkhaar.nl
Organisator
Forum Sponsor
OB Collectief
Meestal zijn het dagtochten die we tegenwoordig maken en dan hoef je niet zoveel me te sjouwen. Alleen voorbereid zijn op de dag zelf, morgen weer een dag. Maar eerder inderdaad wel veel meer in de rugzak, dat was meer trekking dan hiking en voor langere duur op weg.

Jan Buks

♥♥♥ ♥♥♥♥
Administratie
Forum Sponsor
OB Collectief
Dat ziet er wel leuk uit maar heb dat eigenlijk nooit gedaan
Als je materiaal mee neemt om een vuurtje te maken of een klein kookvuurtje op gas zou ik alvast een "vleesje" meenemen
Of van die gevriesdroogde maaltijdjes, waar je alleen wat kokend water over giet.
'k Heb daar van ne kameraad eens mogen van proeven en dat viel echt goed mee

Dus voor mij zou eten en drinken zeker meegaan
Kan me nog herinneren dat ik in BE op een shoot kwam en Jackske stond daar als enige gewoon zn eten te koken met meegebracht fornuis en pannen etc... lol Was opvallend, en bedacht me op dat moment dat je zo gek nog niet was :)

berre

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief
Een meerdaagse 'hike' is ook niks voor mij, te veel last van knie om met ettelijke kilo's op mijn rug eventueel ruiger terrein aan te kunnen. Zonder zware bagage is het beter te doen, ergens verblijven met minimaal comfort is ook geen enkel probleem.

Kameraad heeft pas 5 hectare bos gekocht, daar zou ik ook welkom zijn, goede gelegenheid om wat vaardigheden bij te leren :) .

Jan Buks

♥♥♥ ♥♥♥♥
Administratie
Forum Sponsor
OB Collectief
Wij hebben hier 3 rugzakken in de kelder liggen. Maar omdat we zelf nooit of haast nooit langer kamperen dan 1 dag. Zijn het echte survival tassen geworden met ieder: 1 EHBO kist, een vuurmaaksetje met nog extra aansteker en lucifers. Voor ieder een compleet NBC pak, NAVO gasmaskers met een doos erlangs vol filters a60 stuks, genoeg voor ieder 40 dagen filteren. Een water rietje om water te "zuiveren", ieder een waterfles, flink mes en bijl. De rugzak zit er wel vol mee, dus daarom gebruiken we een halve kelder voor al dat andere zoals 12V zonnepanelen, gasflessen, voedsel etc.. Weet niet of het onder de noemer survival valt, kan het beter preppen noemen, voorbereid zijn op iets wat wss nooit zal komen :)
Mijn opa en oma hadden ook een kast met extra voedsel, die hadden de oorlog meegemaakt en wisten dat situaties overnacht kunnen veranderen. Als kind zijnde vond ik het altijd gek dat ze zoveel voedsel hadden en van veel spullen dubbel. Maar begrijp ze nu wel.

Eric65

www.ftschalkhaar.nl
Organisator
Forum Sponsor
OB Collectief
Inderdaad meer preppen dan survival. Zie me zelf nog niet met van alles rondzeulen wat je noemt.

Wat ik nog eigenlijk moet toevoegen is een fluitje, altijd handig.

Tonnie

Schutter
Als ik ga hiken dan gaat de rugzak op en daar zit standaard een aantal zaken in.
1. Mes, zo'n Swiss army type, maar dan met een behoorlijk lemmet en andere zaken die onderweg handig kunen zijn.
5. Regenjas (indien mooi weer). Als het al slechter weer is heb ik een andere jas mee.
7. En bij langere tochten kompas en GPS, zeker in het buitenland en in de heuvels/bergen. Altijd handig om de weg te kunnen vinden buiten de geijkte paden.

Ik neem in mijn kofferbak van mijn oude ford mustang en tent mee(2 p koepel tentje) mijn m90 slaapzak klein stoofje (houtsnippers) kaarsen voor verlichting en zeer klein roostertje voor de nodige bbq grote fles water en zuiveringstabletten kleine zaklantarentje telefoon met solar oplader en klein hengeltje en de nodige vergunningen en goed mes (Mora ) en mijn magnesium stick verband doos en mijn mijten tang (belangrijk) en voor de rest Koffie mes en vork en mijn mok en voor de rest en groote dosis goed humeur.

D-T-R

Vaste Schutter 3
Mijn survival kit bevat alles wat ik op dat moment bij me heb. (en dat is in het beste geval een zakmes en een aansteker, soms een hoofdlamp)
Voor de rest heb ik een kampeer rugzak...

Once survival is fun, It's called camping... :D4:Evil:

Silhouette

Vaste Schutter 1
Forum Sponsor
Voor het preppen en hiken mis ik communicatie middelen in jullie de uitrusting, met 2 koperdraden op de juiste lengte (Frequentie) kun je een inverted V maken?, simpel zender/ontvangertje kun je noodfrequenties uitluisteren/contact leggen. Wil je iets dat verder draagt?, koop je een Baofeng portofoon, zijn goed te programmeren met Chirp, bestrijken een indruk makende bandbreedte en je kunt ten alle tijden nooddiensten aanroepen. De bekeuring krijg je ook (zijn namelijk illegaal zonder licentie) maar kan jou dat bommen als er een beer achter aan zit die je wil bevruchten?

Sander JSB

Forum Expert
Forum Sponsor
Oud onderwerp! Topic starter heeft het bij het juiste eind, denk ik. Ik zorg altijd voor een extra paar sokken in mijn jaszak. Goed voor het moraal als je na 30 km door de sneeuw lekker warme sokken kan wisselen. In noord Finland gewoon bereik met mn telefoon. In Roemenië, Polen en Slovenië geen bereik, maar dan neem ik geen koperdraad mee. Slof sigaretten om uit te delen is een goed communicatie middel bij de lokale bevolking.:)

Silhouette

Vaste Schutter 1
Forum Sponsor
Oud onderwerp! Topic starter heeft het bij het juiste eind, denk ik. Ik zorg altijd voor een extra paar sokken in mijn jaszak. Goed voor het moraal als je na 30 km door de sneeuw lekker warme sokken kan wisselen. In noord Finland gewoon bereik met mn telefoon. In Roemenië, Polen en Slovenië geen bereik, maar dan neem ik geen koperdraad mee. Slof sigaretten om uit te delen is een goed communicatie middel bij de lokale bevolking.:)
Oud Topic, onderwerp? denk dat het topic preppen/survival/camperen van elke tijd is en blijft?, helemaal met deze gekke maatschappij? Die sokken in je jaszak zijn toch wel schone he? :giggle:4, anders heeft een beer je in Finland zo gevonden in de bossen. En ff zonder gekheid, sigaretten/nicotine maakt je bloed dik, zijn de warme sokken ook overbodig als je in de problemen komt, denk aan je doorbloeding in een survival situatie? En bereik met je telefoon?, in een shit hits the fan situatie is dat het eerste dat pleite is. Dan ben je op jezelf aangewezen Sander, radio contact is een life saver. Met een mini Yaghi van 70 cm overbrug je een afstand waar jij 3 dagen over loopt? In een shtf situatie kun je visueel contact zelfs beter vermijden als je sigaretten wilt ruilen? Weet niet wat voor scenario jij onder survival of preppen verstaat? Ik rook ook, maar een pak peuken is het laatste waar ik aan denk. Eerder een mobiele water zuivering's kit, zout om water vast te houden, calorierijk voedsel, kan ik er vis vangen? dat soort zaken. Het eten van konijnen ga je namelijk ook dood aan wat weinige weten. Zitten niet de juiste voedingstoffen in die je zoekt. Als op oude Topic's geen kern van waarde zit, op welke topics mag ik van jou dan nog reageren?, een maand, een week? Als er niets interessants bij nieuwe berichten zit doorzoek je een forum toch? Raaaar. Overigens met de koperen draden die jij niet meeneemt kun je strikken maken, maar denk niet dat je weet wat een strik is. Ojah, en in Slovenie lopen ook beren, kijk uit met die sokken!:giggle:4 Ik vond het een heel zinnig Topic, miste alleen iets cruciaal's en das communicatie. Ook handig om te horen wat er speelt.

Julez

Forum Elite 1
Forum Sponsor
OB Collectief

Water,aansteker,six-pack jointjes.....(water is voor de droge muil van al dat smoken)
Rest haal ik uit natuur ;) :)

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan