• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Regels & Veiligheid Wet zegt straks boven .22 word verboden?

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

draagverlof voor luchtbuks, moet ieder jaar. opnieuw worden verlengt, en gelden bijna dezelfde regels als aanvraag jachtakte.:banghead:4
 
Ik heb van de voorzitter van onze club gehoord, dat die commissie wel degelijk bezig is. Dat de knsa van niets weet verbaast me totaal niet, het gaat om luchtschutters. En de commissie is specifiek bezig met de opdracht te uit te werken, hoe een vermogens beperking voor luchtbuksen er uit gaat zien.
Chris van Dam, ex kamerlid en een van de weinige politici die voor wapenbezitters in de bres sprong schijnt voorzitter te zijn, voor zover mijn info correct is. Dus er is wel degelijk iets gaande.

Edit: https://www.knsa.nl/minister-benoemt-commissie-wwm/


KNSA is dus wel degelijk op de hoogte, de voorzitter zit in de commissie.

Deze commissie houdt zich niet alleen met luchtbuksen bezig, maar met de herziening van de gehele wmm.

Concrete info! Altijd beter dan 'ik heb gehoord dat...'

De tekst bevat een link naar deze pdf : https://www.knsa.nl/media/2887/inst...et-luchtbuksen-en-munitie-stcrt-2022-3320.pdf
Daarin wordt dan weer verwezen naar Kamerstuk 33033, ben ff aan het zoeken geweest, en je vindt dit blijkbaar hier terug: https://zoek.officielebekendmakinge...(w.dossiernummer=="33033"))&zv=&col=&pagina=1

Dit dossier bevat onder andere ook het resultaat van het onderzoek dat naar aanleiding van de heisa in 2015 gevoerd werd, en dat voor de Nederlandse luchtschutters eigenlijk goed mee viel.

Specifiek wordt er verwezen naar nummer 29, dat is dit: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33033-29.html . Tekst beschrijft de (initiële) onderwerpen die door de huidige commissie behandeld moeten worden. Even zoeken op 'lucht' levert 1 resultaat op, de tekst daar lijkt me niet al te dramatisch; voorts wordt er in de bijlage 'Onderwerpen die worden verkend en uitgewerkt' niet over lucht gesproken.

Mogelijk is er daar meer goede info te vinden, heb verder geen tijd nu. Nieuwe documenten in dit dossier kunnen mogelijk ook interessant gaan zijn... Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
 
Even zoeken op 'lucht' levert 1 resultaat op, de tekst daar lijkt me niet al te dramatisch;
De tekst luidt: "wetsvoorstel inzake een wettelijk verbod voor zware luchtdrukwapens in voorbereiding te nemen.4 Naar verwachting zal dit wetsvoorstel komend voorjaar in internetconsultatie worden gebracht."

Toch wel redelijk dramatisch lijkt me, voor de bezitters er van zeker.
 
We kunnen er een groot drama van maken,maar iedereen kon op zijn klompen aanvoelen dat er iets aan zat te komen.
Het hele lucht schieten heeft zo.n vlucht genomen,dat het nu met kop en schouder boven het "vuur" uitsteekt kwa joules.
Verrast ben ik er in ieder geval niet door,zeker gezien de wettelijke bepalingen in omringende landen.
 
Inderdaad, maar datum publicatie is 04-01-2021 hé... En dan zijn er nog die (voor de luchtsport dus gunstige) adviezen uit 2016.
Daarin werd, voor hen die het liever niet zelf op zoeken, onder andere het volgende gezegd (copy-paste, en er staat natuurlijk heel wat meer in het document):

*Opgemerkt wordt dat de kinetische energie in Joules, wat als ‘schotkracht’ kan worden gezien geen goede graadmeter is voor letselpotentie. (het is de eerste keer dat ik dit lees, maar is wel in overeenstemming met dingen die ik eerder hier zei.)

*Het maken van een onderscheid naar verschillende categorieën waar luchtdrukwapens in zouden kunnen vallen op basis van de energieafgifte [is een andere benadering dan de vorenstaande] en kent vanuit historisch perspectief – getuige de wijziging van de Wet luchtbuksen en munitie in 1997 grote problemen bij
de toelating op de markt (het keuren vooraf) en het handhaven van de toegestane energiewaarden (het onderzoeken hiervan hetgeen als zeer arbitrair is aangemerkt).

*De wetswijziging van de Wet luchtbuksen en munitie in 1997 vond onder andere plaats op basis van de overweging dat het hanteren van al dan niet toegestane energiewaarden voor luchtdrukwapens, leidde tot problematiek in de handhaving. Ook de regeldruk door middel van het vergunningstelsel leidde tot een administratieve lastenverzwaring.

*De vragen van het Kamerlid Kooiman richtten zich op het categoriseren van de luchtdrukwapens. Uit de relevante stukken is niet gebleken dat de handhaafbaarheid van de huidige verbodsbepalingen als niet toereikend werden ervaren.

*Het veranderen van de categorie-indeling zal leiden tot de ingewikkelde handhaving die in 1997 aanleiding vormde om de wetswijziging door te voeren.

*De aard en omvang van incidenten nog geen aanleiding vormen om de regelgeving aan te passen.

*Dat het gebruik van luchtdrukwapens door criminelen niet aannemelijk kan worden geacht gelet op het feit dat naarmate de status van een crimineel toeneemt binnen het criminele circuit, dat ook de professionaliteit van de door hem gebruikte luchtbuksen toeneemt. Bij het image van dergelijke
criminaliteitsvormen past het gebruik van luchtdrukwapens niet.




Heel brokje tekst weer, maar dit is meer samengevat, want het precieze advies:

[Er] wordt geadviseerd om:
- Geen normering voor energiewaarden in te voeren voor luchtdrukwapens
- De huidige categorie-indeling te handhaven
- Geen afzonderlijke vergunningplicht voor luchtdrukwapens in te voeren
- Voorts wordt geadviseerd om binnen de EU de verschillen in de normstelling
aan te kaarten, zodat binnen EU verband gekomen kan worden tot een meer
eensluidende normstelling.


Dat laatste puntje is natuurlijk wel wat zorgwekkend, maar goed, ook dat was al gezegd.


Ik ken niet veel van politiek, zeker niet in NL, maar het lijkt me toch dat je niet zomaar om zulke adviezen heen kan? Verder is dit natuurlijk het 'officiële' verhaal - ik ga de woorden 'hidden agenda' niet in de mond nemen, dat soort begrippen wordt door anderen hier al genoeg in het rond gesmeten - maar ik sluit natuurlijk niet uit dat er 'in de wandelgangen' ook één en ander bedisseld wordt.
 
De tekst luidt: "wetsvoorstel inzake een wettelijk verbod voor zware luchtdrukwapens in voorbereiding te nemen.4 Naar verwachting zal dit wetsvoorstel komend voorjaar in internetconsultatie worden gebracht."

Toch wel redelijk dramatisch lijkt me, voor de bezitters er van zeker.
Welke bezitters, ik heb mijn spullen verkocht.... wel wat ammo op voorraad leggen.
maar je zal er niet meer bij een club mee mogen schieten. of in bezit hebben.
Toch maar eens wat bij kopen .
 
We kunnen er een groot drama van maken,maar iedereen kon op zijn klompen aanvoelen dat er iets aan zat te komen.
Het hele lucht schieten heeft zo.n vlucht genomen,dat het nu met kop en schouder boven het "vuur" uitsteekt kwa joules.
Verrast ben ik er in ieder geval niet door,zeker gezien de wettelijke bepalingen in omringende landen.
Een auto die het winkelend publiek inrijdt zoals 2 weken geleden in Berlijn heeft nog véél meer joules. En zo kun je ook weer de discussie aanhalen met kruisbogen en messen enzo.

Punt is dat de hoeveelheid incidenten met zware luchtbuksen nul is. Er is geen probleem. Nu niet, nooit geweest.

De maatregelen die andere landen hebben genomen zijn vanaf het begin gedaan, op het moment dat de zware luchtbuksen op de markt kwamen. Daar zijn dus geen eigenaren van zware buksen die zomaar even crimineel verklaard dreigen te worden, wat hier wel het geval is. Een groot verschil.
 
Een auto die het winkelend publiek inrijdt zoals 2 weken geleden in Berlijn heeft nog véél meer joules. En zo kun je ook weer de discussie aanhalen met kruisbogen en messen enzo.

Punt is dat de hoeveelheid incidenten met zware luchtbuksen nul is. Er is geen probleem. Nu niet, nooit geweest.

De maatregelen die andere landen hebben genomen zijn vanaf het begin gedaan, op het moment dat de zware luchtbuksen op de markt kwamen. Daar zijn dus geen eigenaren van zware buksen die zomaar even crimineel verklaard dreigen te worden, wat hier wel het geval is. Een groot verschil.
Ik lees telkens dat "zomaar even crimineel verklaard worden"....Van waar dat?
 
Ik lees telkens dat "zomaar even crimineel verklaard worden"....Van waar dat?
Als jij stiekum een vuurwapen bezit ben je volgens de wet een crimineel, niet?
Straks zijn zware buksen mogelijk gelijk aan vuurwapens, dus ben je een crimineel als je er eentje in de kast hebt staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: West
Als je een vergunning hebt voor een vuurwapen ben je geen crimineel.
In alle landen om ons heen worden zware luchtbuksen gelijk gesteld aan een vuurwapen.
Dus als je een vergunning hebt met je zware luchtbuks ben je geen crimineel.
Geloof niet dat ze alles gaan verbieden wat reeds in bezit is. Ze kunnen wettelijk gezien volgens mij niet zomaar bezit verbeurd verklaren.

De logische stap is de nieuw verkoop reguleren. Of danwel verbod op buksen boven de zoveel joules, of een wapenvergunning nodig.

Voor bestaande eigenaren zou een meldingsplicht met koppeling van serienummer Luchtbuks en een eventuele VOG een optie zijn.
Dat de buks dus niet meer mag worden door verkocht tenzij aan iemand met een vergunning.

Dus nieuw verkoop regelen is niet zo moeilijk. Bestaande is lastiger.
Maar met bv lever action geweren is het ook goed gekomen na de wijzingen in 2013.

Voor de makkelijkheid om te controleren is natuurlijk caliber beperking het eenvoudigst.
Dat zou een gruwel zijn natuurlijk, stel je voor, niets groters dan 4,5MM bv.

Van mij hoeft er niets te veranderen, maar dat het er aan zat te komen was wel te verwachten natuurlijk.
 
Voor de makkelijkheid om te controleren is natuurlijk caliber beperking het eenvoudigst.
Als ze caliber ook nog eens gaan beperken dan is echt 80% van buksminnend Nederland de sigaar en zijn er in één klap pak 'm beet een half miljoen illegale buksen in Nederland aanwezig.
Dit soort maatregelen hadden ze 20(?) jaar geleden mee aan moeten komen toen de grotere calibers net op de markt kwamen, nu is het rijkelijk laat daarvoor op z'n zachts gezegd.

Caliber en joule gaan niet hand in hand trouwens, denk aan de Hatsan Carnivore .30 knikloop met 45 joule.

In alle landen om ons heen worden zware luchtbuksen gelijk gesteld aan een vuurwapen.
Dus als je een vergunning hebt met je zware luchtbuks ben je geen crimineel.

Nee maar die moet je dan eerst zien te behalen én behouden, wat voor de meesten een te grote opgave zal zijn en waarmee de vrijblijvendheid van de hobby totaal verdwenen is.
 
kreeg deze door van mijn verlofhoudende zwager
Op 20 december presenteert de commissie Wet luchtbuksen en Munitie haar adviesrapport aan de minister van Justitie. Diezelfde dag zal dat advies gepubliceerd worden.
Er is o.a. gesproken over een verbod op het bezit en verkoop van zeer zware luchtdrukwapens die “dwars door iemand heen kunnen schieten” volgens de commissie WWM. De commissie wil hierop geen beperkingen, terwijl staatssecretaris van Justitie dhr. Dijkhoff eerder al aan de kamer communiceerde over zijn besluit deze luchtbuksen met een hoge letselpotentie te verbieden.

komt er een wetswijziging aan ??
 
Is dat nu al bekend dat de commissie geen beperkingen op lucht gaat adviseren? Dat de bevindingen op 20 December openbaar worden is mij bekend, maar is er al wat uitgelekt?

Groet Bert
 
Is dat nu al bekend dat de commissie geen beperkingen op lucht gaat adviseren? Dat de bevindingen op 20 December openbaar worden is mij bekend, maar is er al wat uitgelekt?

Groet Bert
In Den Haag lekt het sowiezo altijd,maar het is beter om even tot 20 december wachten.
 

Hier is al wat te vinden over airsoft en wat de mogelijke adviezen daarover zouden kunnen zijn. Ik kon niet meteen iets over luchtbuksen vinden maar dat zal vast nog komen
 
kreeg deze door van mijn verlofhoudende zwager
Op 20 december presenteert de commissie Wet luchtbuksen en Munitie haar adviesrapport aan de minister van Justitie. Diezelfde dag zal dat advies gepubliceerd worden.
Er is o.a. gesproken over een verbod op het bezit en verkoop van zeer zware luchtdrukwapens die “dwars door iemand heen kunnen schieten” volgens de commissie WWM. De commissie wil hierop geen beperkingen, terwijl staatssecretaris van Justitie dhr. Dijkhoff eerder al aan de kamer communiceerde over zijn besluit deze luchtbuksen met een hoge letselpotentie te verbieden.

komt er een wetswijziging aan ??
Dus nu kopen voordat het te laat is
 
Dus nu kopen voordat het te laat is
Zou je denken,maar als ze hier in Nederland alles boven de .22 willen gaan verbieden,waar haal je dan op termijn je munitie.
Zou goed kunnen zijn dat dan alles boven de .22 niet meer verkocht gaat worden,of achter een akte komt.
Kun je jouw groot caliber buks alleen nog gebruiken om de wei mee af te maken.
Hoop natuurlijk ook zelf dat bovenstaande nooit van toepassing word hier in Nederland.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remy

Facebook Page

Terug
Bovenaan