• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Wetgeving België

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

berre

Forum Elite 2
OB Collectief
FINALE VERSIE

Voila, dit is het eindproduct. Opmerkingen meer dan welkom! Maar zoals eerder gezegd ga ik niet ingaan op inhoudelijke kritiek als die ongegrond is.

Ter inleiding:

De wetgeving rond luchtbuksen in België is niet bepaald duidelijk. De basis is simpel (en relatief permissief), wanneer men bepaalde nuances gaat bekijken is het echter minder eenvoudig; dit heeft in het verleden al vaak aanleiding gegeven tot verhitte discussies, onder andere hier op het forum. Tekenend is ook dat de lokale politie vaak niet precies op de hoogte is van de precieze wetgeving.

Iedereen praat maar wat raak en neemt de mening van de voorzitter van de schietclub, verkoper of de plaatselijke sjampetter over, bij hoog en laag bewerend dat die mening de waarheid is; vaak lees je dan klinkklare onzin.

Een deel van de wetgeving 'rond' vuurwapens (dempers, bijvoorbeeld) is ook van toepassing op luchtdruk schieten. Dat deze wetgeving bestaat in de context van vuurwapens maakt daarbij, in tegenstelling tot wat vrij algemeen aangenomen werd, wél uit.

In het onderstaande wordt geprobeerd om één en ander toe te lichten. IN GEEN GEVAL MOET DEZE TEKST ALS BINDEND BESCHOUWD WORDEN. Ik ben geen jurist. Wel heb ik me serieus met de materie bezig gehouden, en communiceerde ik met de Federale Wapendienst wat betreft onzekerheden/onduidelijkheden.
Verder gaat dit artikel enkel en alleen over het puur legale aspect; nergens staat echter geschreven dat je je gezond verstand niet moet gebruiken!

Er wordt enkel aandacht besteed aan de nationale wetgeving. Bepaalde gemeentes hebben nog extra bepalingen, die voorrang verkrijgen. Het is geen slecht idee om bij je plaatselijke politiekantoor of gemeentebestuur je licht op te gaan steken.




De basis:

Luchtbuksen zijn 'niet-vuurwapens', en aan de regels daaromtrent onderhavig. (een 'niet-vuurwapen' wordt gedefinieerd als "elk Luchtbuks dat één of meerdere projectielen afschiet waarvan de voortstuwing niet resulteert door de verbranding van kruit of door een detonator").

Niet-vuurwapens zijn vrij verkrijgbaar, behoudens verdere bepalingen.
Concreet wil dit zeggen dat er geen kaliber- of krachtbeperking is, behalve voor een aantal van wat men noemt de korte luchtbuksen.

Korte luchtbuksen worden gedefinieerd als hebbende een looplengte van ten hoogste 30 cm en een totale lengte van ten hoogste 60 cm.

Verder is de wetgeving rond korte luchtbuksen nogal complex. Ze is terug te vinden in de omzendbrief van 25 oktober 2011 (http://justitie.belgium.be/sites/default/files/downloads/Wapenwetgeving-Omzendbrief versie BS.pdf , p.24).

Waar het op neerkomt: Korte namaakwapens en korte repeteer, semi-automatische of automatische niet-vuurwapens die het projectiel afschieten met een kracht van meer dan 7,5J (gemeten op 2,5 meter van de loop), zijn vergunningsplichtig, behalve degene specifiek ontwikkeld voor sportschieten. De modellen voor sportschieten moeten aan de volgende eisen voldoen:


1) de lengte van de miklijn van de luchtbuks bedraagt meer dan 300 mm;
2) het totale gewicht van de luchtbuks bedraagt meer dan 1 kg;
3) de luchtbuks is voorzien van een richtmechanisme dat ten minste uit een zijdelings en in hoogte regelbaar vizier bestaat;
4) het kaliber van de luchtbuks is 4,5 mm (.177);
5) de lader of het magazijn van de luchtbuks heeft een capaciteit van ten hoogste vijf schoten (artikel 3 KB van 30/3/95 tot indeling van sommige gas- en luchtbuksen).



De omzendbrief bevat nog een aantal specifieke verduidelijkingen voor (kruis)bogen, paintball markers, ... maar niets specifiek voor luchtdruk.

Nu, wat wil dit specifiek zeggen? Wel, dat valt nog het beste aan te tonen met het voorbeeld van de Rohm Twinmaster, een pcp pistool dat potentieel meer dan 7,5J produceert. Wanneer de Belgische wetgeving letterlijk geïnterpreteerd wordt, is het zo dat een +7,5J Twinmaster met single shot tray legaal is, met het magazijntje ernaast dit nog steeds het geval is, maar wanneer je het magazijntje op het pistool zet wordt dat vergunningsplichtig. Een wel heel specifiek geval en doorgaans zijn de zaken eenvoudiger, maar het illustreert de wetgeving wel mooi.



Toegestane en niet-toegestane handelingen:


°Aanschaf en overdracht:


Om een vrij verkrijgbaar Luchtbuks te verwerven, is geen enkele vergunning nodig.
De overdracht van deze luchtbuksen mag alleen gebeuren aan meerderjarigen die hun identiteitskaart of paspoort voorleggen.
Vrij verkrijgbare luchtbuksen mogen net zoals vergunningsplichtige luchtbuksen niet op afstand worden verkocht of te koop aangeboden (postorder, internet, ...). Het vaak voorkomende gebruik dat sommige vrij verkrijgbare luchtbuksen (vooral namaakwapens) verkocht of als prijs aangeboden worden op kermissen is eveneens volkomen illegaal. Speelgoedwinkels mogen ze evenmin verkopen, tenzij ze erkend zijn als wapenhandelaar en voldoen aan alle bijhorende wettelijke plichten, waaronder de controle van de meerderjarigheid van de koper



Wat betreft verzenden/verkoop op afstand werd er vanuit de Federale Wapendienst nog verduidelijking verschaft, die gaat als volgt:

*Er wordt wettelijk geen onderscheid gemaakt tussen handelaars en particulieren op dit gebied;
*Controle wat betreft de leeftijd van de koper mag niet gebeuren door het opsturen van een kopie van het id; beide partijen moeten elkaar ontmoeten;
*Versturen van een niet-vuurwapen mag enkel wanneer bovenstaande gebeurd is. Het is dus niet het versturen dat noodzakelijk illegaal is, wél het versturen zonder voorafgaande ontmoeting, waarbij dus moet vastgesteld worden of de koper meerderjarig is.



°Dracht en gebruik:

Uit de omzendbrief van 25 oktober 2011:


Het dragen en het gebruik van vrij verkrijgbare luchtbuksen is onderworpen aan een wettige reden.
Die wordt, in tegenstelling tot wat het geval is met de vergunningsplichtige luchtbuksen, niet in de wet omschreven. In laatste instantie komt het de rechter toe te oordelen over de geldigheid van de reden die door de drager wordt ingeroepen. Het spreekt echter voor zich dat de aanvaardbaarheid
van die reden sterk zal samenhangen met de geschiktheid van de luchtbuks voor de activiteit beoefend door de drager, en de al dan niet verantwoordelijke wijze waarop die activiteit wordt beoefend.


En verder:


Traditioneel wordt het begrip "een Luchtbuks dragen" opgevat als de luchtbuks nemen, het bij zich houden in een zak of in een etui of nog, het binnen handbereik hebben zodat het onmiddellijk bruikbaar is. Het loutere gebruik van een Luchtbuks impliceert al dat het gedragen wordt. Anderzijds beschouwt men wapendracht als een openbare aangelegenheid. Er is sprake van wapendracht als dit gebeurt op de openbare weg, op een openbare plaats, of wanneer het zichtbaar is vanaf een openbare weg of plaats.
Het vervoeren van een Luchtbuks is strikt genomen dus ook te beschouwen als wapendracht, als de regels voor het vervoer niet worden nageleefd waardoor de luchtbuks onmiddellijk bruikbaar is (b.v. vervoer van een Luchtbuks in een handschoenenkastje of binnen handbereik onder de zetel van het
voertuig). Voor vervoer gelden de hierboven vermelde bijzondere regels.
Het dragen van een Luchtbuks in een tuin zal wapendracht zijn als het zichtbaar is vanaf een publiek toegankelijke plaats. Binnenshuis daarentegen is er geen sprake van wapendracht.



Opvallend hierbij is dat er verwezen wordt naar regels voor vervoer, die inderdaad iets meer naar boven in de wettekst opgenomen zijn. Die regels echter zijn specifiek voor vergunningsplichtige (vuur)luchtbuksen, over niet-vergunningsplichtige luchtbuksen zoals niet-vuurwapens wordt niet gesproken.


°Gebruik (schieten).

Gebruik hangt samen met dracht, maar wat precies mag en wat niet wordt bepaald door bijkomende rechtspraak. Meer specifiek komt het op het volgende neer:

Het dragen van eender welk Luchtbuks op privéterrein is alleen toegelaten als dit onzichtbaar is vanaf de openbare weg of openbare plaatsen.
Het schieten is alleen toegelaten als er geen risico bestaat dat verdwaalde projectielen zouden terechtkomen buiten het privéterrein.


Initieel werd deze wetgeving door de Federale Wapendienst geïnterpreteerd in die zin dat je schietterrein zo groot moet zijn dat je pellets dat terrein sowieso niet kunnen verlaten. Na overleg via email werd mij echter bevestigd, dat een deftig opvangsysteem (backstop) ook een manier is om de wet te voldoen. Inspiratie voor deze vraag vond ik in de praktijk, en in de VLAREM wetgeving rond zwartkruit schutterijen. Hierbij dient dan wel opgemerkt te worden dat er niet gespecifieerd wordt aan welke voorwaarden dat opvangsysteem moet voldoen, de degelijkheid moet 'ter plaatse worden vastgesteld'.


Schietstanden

Schietstanden zijn volgens de Belgische wet per definitie plaatsen waar (ook) met vuurwapens geschoten wordt. Gebeurt dat niet ben je dus niet aan de wettelijke bepalingen wat betreft schietstanden gebonden.


Accessoires:


°Dempers:

zijn toegestaan, ook de verwijderbare, onder de voorwaarde dat het uit te sluiten valt dat ze op vuurwapens gebruikt kunnen worden. Dit staat niet letterlijk in de wet en was een heikel discussiepunt, het werd me echter zo uitgelegd door de Federale Wapendienst. Er is dus ook geen wetgeving die omschrijft wat de criteria zijn om dit al dan niet uit te kunnen sluiten, en in de praktijk komt het ook niet tot rechtzaken. Het parket handelt bijna alles zelfstandig af met minnelijke schikkingen en vrijwillige afstand van verboden tuigen.

°Richtlasers:

Evenzeer verboden.

°Nachtrichtkijkers:

idem, verboden zowel los als op de buks. Het onderscheid tussen verboden en toegelaten zit in de aan- of afwezigheid van een straal die het apparaat verlaat en op het doel wordt geprojecteerd. Bij Red Dot-systemen is dat bijvoorbeeld niet het geval: het rood puntje blijft in het toestel. Dienen de toestellen niet om op een Luchtbuks te worden bevestigd, dan zijn ze zeker niet verboden (vb. infraroodverrekijkers). Een zaklamp op je buks daarentegen is niet verboden, aangezien die enkel dient om je doel te verlichten, niet om het richten te vergemakkelijken zoals in het geval van een richtlaser of nachtzicht.



Onjuistheden/geruchten:

°Buksen moeten steeds vervoerd worden in een volledig afgesloten (in de zin van: op slot) foedraal of koffer

°Take down air rifles (Air Arms TDR, FX Impact, ...) zijn volgens sommigen ook verboden. In de wetteksten vind ik enkel dit terug, bij de opsomming van de verboden luchtbuksen: "vuurluchtbuksen waarvan de kolf of de loop op zich in verschillende delen kan worden uiteengenomen". Ik ga er dus vanuit dat 'take down air rifles' wel mogen. Het feit dat er minstens 1 wapenwinkel is die de AA TDR verkoopt, en verder dat nu ook de FX Impact verkocht wordt, wijst ook in die richting. Wel moet gekeken worden of er eventueel geen probleem is op het vlak van de wetgeving wat betreft de korte niet-vuurwapens.

Tot slot, een stukje informatie die hopelijk nooit van pas gaat moeten komen: wanneer men toch problemen krijgt, kan men zich wenden tot een advokatenkantoor met expertise op het vlak van de wapenwetgeving. Meer info hier:

http://elfri.be/nieuwe-wapenwet






Bronnen:

http://www.ejustice....006/06/09_3.pdf
http://justitie.belg...versie%20BS.pdf
http://www.luchtbuks...ndpost&p=624605
+ verdere email communicatie met Filip Ide, hoofd van de Federale Wapendienst (inhoud verkrijgbaar op aanvraag, dit allemaal zomaar online gooien heeft geen zin en kan leiden tot verwarring)
http://www.lne.be/th...consultatie.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ge hebt er echt heel veel werk en tijd ingestoken, Berre.:clap:4
IK denk da k u wel mag bedanken vanwege alle Belgische luchtschutters.(y)
Tot snel.
:Hitman:
 
Dank je @ Berre ,....
Kan ik iets mee..........heb het uitgeprint en gaat mee volgende week naar het Belgische, baat het niet in ieder geval schaad het niet.(n)(n)
 
*Controle wat betreft de leeftijd van de koper mag niet gebeuren door het opsturen van een kopie van het id; beide partijen moeten elkaar ontmoeten;
*Versturen van een niet-vuurwapen mag enkel wanneer bovenstaande gebeurd is. Het is dus niet het versturen dat noodzakelijk illegaal is, wél het versturen zonder voorafgaande ontmoeting, waarbij dus moet vastgesteld worden of de koper meerderjarig is.
Maw, ik mag dus geen luchtbuksen uit het buitenland bestellen?
Zit nu toevallig met dit probleem. Heb een Daystate Wolverine C-type gekocht in het buitenland omdat ik er tweedehands geen vind. Maar ze kunnen hem niet verzenden zeggen ze. Eerst was het omwille van de problemen in Brussel vorige week maar het terreuralarm is inmiddels terug verlaagt maar het is nog steeds niet mogelijk zeggen ze.
Dan maar annuleren?
Lijkt me zo gek, ik zie hier constant mensen in het buitenland buksen kopen zonder problemen? Heb het zelf ook al gedaan in het verleden?
 
Als jij koper bent dan is de verkoper mogelijk van een andere nationaliteit met een andere wetgeving?(y)(y)
 
Inderdaad, die regels gelden voor de verkoop. Je mag als Belg dus geen buks verkopen en ze opsturen zonder de koper in levende lijve ontmoet te hebben, om zijn of haar leeftijd te controleren.
 
Als jij koper bent dan is de verkoper mogelijk van een andere nationaliteit met een andere wetgeving?(y)(y)
Inderdaad, die regels gelden voor de verkoop. Je mag als Belg dus geen buks verkopen en ze opsturen zonder de koper in levende lijve ontmoet te hebben, om zijn of haar leeftijd te controleren.
Mja, daar had ik nog niet over nagedacht.
Maar het betreft een officiële verdeler van Daystate (zelfs even nagevraagd bij Daystate zelf voor de zekerheid) dus die zou het gewoon moeten zijn om buitenlands te verzenden.
Dan zal het probleem toch nog ergens anders liggen?
Vroeg ook of ik niemand kende in een buurland want hij kan specifiek niet naar België verzenden.
Vind het maar gek allemaal :) We zitten toch al een hele week niet meer in niveau 4?
 
Tja, zenuwachtigheid zeker...
Arms.bg of zo?

Na de toestand rond afg-defense.eu, waar gedeactiveerde AK's gekocht werden die dan in België terug schietklaar gemaakt werden, kan ik me voorstellen dat ze 'daar' wel een beetje op gaan passen nu...
 
Als je diverse berichten mag geloven is inderdaad Arms.bg nogal in opspraak ivm. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel trage leveringen en heeeeeel boze klanten.
Maar, ik ben al vaker tegengekomen dat bedrijven om mij onbekende reden niet naar Belgie versturen, ik dacht zelfs vanuit de States.
Het zou aan een andere wetgeving kunnen liggen?
Zo kennen de Duitsers een wetgeving die aangeeft dat alles wat je een Duitser aandoet op de wereld jou bij aankomst in Duitsland juridisch in de problemen kan brengen, dus drugs verkopen aan een Duitser buiten Duitsland zou jou in Duitsland duur kunnen komen te staan.(y)
 
Als je diverse berichten mag geloven is inderdaad Arms.bg nogal in opspraak ivm. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel trage leveringen en heeeeeel boze klanten.
Maar, ik ben al vaker tegengekomen dat bedrijven om mij onbekende reden niet naar Belgie versturen, ik dacht zelfs vanuit de States.
Het zou aan een andere wetgeving kunnen liggen?
Zo kennen de Duitsers een wetgeving die aangeeft dat alles wat je een Duitser aandoet op de wereld jou bij aankomst in Duitsland juridisch in de problemen kan brengen, dus drugs verkopen aan een Duitser buiten Duitsland zou jou in Duitsland duur kunnen komen te staan.(y)

Ik heb vorige week besteld bij Rojal.si en voorlopig ziet alles er ok uit, net zoals vorige keer dat ik daar bestelde trouwens. Uiteraard enkel legale zaken. Pakket zit nu in de buurt van Dortmund, dus da's niet slecht. Altijd wel een paar mailtjes nodig, ze zijn soms wat slordig, zo klopte de tracking link die ik eerst kreeg doorgestuurd niet.

Arms.bg, ik hoor er af en toe ook wel negatieve dingen over maar zelf heb ik er nog niet besteld.

En dingen uit de States, er zijn inderdaad export restricties. Van buiten ken ik ze niet maar richtkijkers mogen niet (altijd) geëxporteerd worden, heb ik al gemerkt.
 
Nee, niet arms.bg :)
http://www.milidonis.gr/ , griekse website.
Maar naar buurlanden zouden ze wel versturen. Dat slaagt toch ook op niets? Voor hun maakt dat toch niet uit?

www.deburen.nl een optie? (ken het verder niet, maar moet een soort "afhaalpunten-bedrijf" zijn waar je pakket in een kluisje komt, waarvan je dan de huur voor de tijd dat het er staat betaald) o.a. vestiging in Oostburg, Eindhoven en Bladel: toch redelijk dicht bij de grens.
 
www.deburen.nl een optie? (ken het verder niet, maar moet een soort "afhaalpunten-bedrijf" zijn waar je pakket in een kluisje komt, waarvan je dan de huur voor de tijd dat het er staat betaald) o.a. vestiging in Oostburg, Eindhoven en Bladel: toch redelijk dicht bij de grens.
Dankjewel voor het meedenken, Facom!
Ik denk alleen dat zulke bedrijven enkel werken met webwinkels waar ze reeds een connectie mee hebben. Daar ga ik toch vanuit als ik snel eens op de website kijk.
Heb trouwens toch wel iets liever 1 bepaalde persoon die het pakketje in ontvangst neemt dan een werknemer van dat bedrijf.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan