• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Wetgeving België

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

In mijn communicatie met de Federale Wapendienst kwam hetzelfde naar boven; je buks (niet zichtbaar) bij hebben van en naar een schiet evenement is een wettige reden. Recreatief schieten is er eveneens één (wel, letterlijk werd er gezegd: 'dat lijkt hier het geval te zijn').

Bij het schieten moet je je dan wel aan de regels houden wat betreft zichtbaarheid van op de openbare weg, je projectielen mogen het terrein niet verlaten, etc.

Heb trouwens ook nog een aantal jaar paard (grote D pony eigenlijk) gereden, bij de LRV, en door bos en veld natuurlijk :) .
 
In mijn communicatie met de Federale Wapendienst kwam hetzelfde naar boven; je buks (niet zichtbaar) bij hebben van en naar een schiet evenement is een wettige reden. Recreatief schieten is er eveneens één (wel, letterlijk werd er gezegd: 'dat lijkt hier het geval te zijn').

Bij het schieten moet je je dan wel aan de regels houden wat betreft zichtbaarheid van op de openbare weg, je projectielen mogen het terrein niet verlaten, etc.

Heb trouwens ook nog een aantal jaar paard (grote D pony eigenlijk) gereden, bij de LRV, en door bos en veld natuurlijk :) .
Alles hangt er natuurlijk ook vanaf wie je waar en onder welke omstandigheden controleert natuurlijk.
 
Ik was weer ff met de (discussie rond de) wetgeving bezig, en kwam nog uit op 2 links naar gerechtelijke uitspraken, die erop wijzen dat de wetgeving rond dempers inderdaad wordt toegepast zoals mij indertijd werd uitgelegd. Het criterium is dus of de demper op een vuurwapen gebruikt (of:geplaatst?) kan worden...

http://www.wapenunie.be/rechtspraak...met-geluidsdemper-vrij-verkrijgbaar-Luchtbuks
http://www.wapenunie.be/rechtspraak...3-op-luchtdruk-Luchtbuks-gemonteerde-geluidsd

Ik las ook nog op LinkedIn dat sinds april 2016 F. Ide geen diensthoofd meer is bij de FWD... of dit een effect kan hebben op de koers die gevaren wordt weet ik niet, hem contacteren heeft in ieder geval geen zin meer.
 
Mercikes voor de" links" @berre
Dergelijke gerechtelijke uitspraken zijn toch in ons voordeel denk ik dan weer :)
Spijtig dat we de tekst zelf niet mogen afdrukken en in de "Buksenkoffer" mogen steken.


Nota onderaan de web pagina van de wapenunie
© Alle teksten, code, documenten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Ze zijn enkel voor persoonlijk gebruik bestemd. Zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toelating van hun auteur mogen ze niet worden gereproduceerd op welke wijze dan ook, hetzij in uitgaven, hetzij via andere digitale media of website. Miskennen van de auteursrechten ZAL aanleiding geven tot gerechtelijke vervolging. Voor meer informatie kunt u contact nemen met info@wapenunie.be Deze website werd met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kan de auteur niet aansprakelijk gesteld worden voor schade die kan voortvloeien uit het gebruik van deze informatie. De op deze website genomen standpunten zijn uitsluitend voor rekening van de auteur.
 
Graag gedaan maat ;)
Inderdaad spijtig, maar met de smartphones, die bijna iedereen tegenwoordig heeft, is er wel een oplossing... Gewoon even de site zelf tonen. PDF's kan je op de telefoon of tablet zelf bewaren ook.
Het eerste artikel bevat ook de link naar de bron, op fgov.be. Dat kan je mogelijk wel printen, maar ik krijg de link niet open want daarvoor is die :sick:4 Flash nodig en dat werkt niet meer in mijn internet browsers (en ga ik ook niet fixen).
 
SUPER, en duidelijk deze keer,,, meestal zijn die teksten niet leesbaar voor eht gewone publiek me verwijzingen van hier naar daar en weer terug. Dit is super duidelijk dus oprechte dank voor la je moeite die je er in hebt gestoken,,,
 
Maw, ik mag dus geen luchtbuksen uit het buitenland bestellen?
Zit nu toevallig met dit probleem. Heb een Daystate Wolverine C-type gekocht in het buitenland omdat ik er tweedehands geen vind. Maar ze kunnen hem niet verzenden zeggen ze. Eerst was het omwille van de problemen in Brussel vorige week maar het terreuralarm is inmiddels terug verlaagt maar het is nog steeds niet mogelijk zeggen ze.
Dan maar annuleren?
Lijkt me zo gek, ik zie hier constant mensen in het buitenland buksen kopen zonder problemen? Heb het zelf ook al gedaan in het verleden?
Ik weet het is een oud topic, maar ik heb vandaag een mailtje gehad van een wapenhandelaar in verband met een discussie over het al dan niet online aankopen van luchtbuksen uit het buitenland, daarom heeft hij dat mailtje gestuurd, ik wist niet dat het zo gedetailleerd stond in de Belgische wapenwet. Volgens hem zijn er al verschillende mensen in problemen gekomen ( zie bijlage ). Waar of niet?o_O
 

Bijlagen

  • Wapenwet120210517_20344421.pdf
    192,1 KB · Weergaven: 39
  • Wapenwet 120210517_20285307.pdf
    277,7 KB · Weergaven: 29
  • Wapenwet320210517_20305227.pdf
    296,2 KB · Weergaven: 21
  • Wapenwet420210517_20315057.pdf
    120,6 KB · Weergaven: 23
Ik was er toevallig net wat over aan het opzoeken, en kwam dit tegen in de wetgeving, mogelijk is het artikel wat aangepast (ik denk van wel, maar steek er m'n hand niet voor in 't vuur):

Art. 19. Het is verboden :
1° [luchtbuksen per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren, of de verkoop op afstand van luchtbuksen [, munitie en laders] aan particulieren te organiseren];

Belgen mogen dus geen luchtbuksen, inclusief luchtbuksen, online te koop aanbieden... Die zin is niet mis te verstaan, denk ik...
Controles gebeuren waarschijnlijk eerder sporadisch, veronderstel dat er niet al te veel 'gepakt' worden, maar je moest het maar eens zitten hebben.

Toch deze er nog ff bij zetten:

HOOFDSTUK XII. – Strafbepalingen

Art. 23. Zij die de bepalingen van deze wet of [van] haar uitvoeringsbesluiten [evenals de in artikel 47 bedoelde wet] overtreden, worden gestraft met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een geldboete van 100 euro tot 25 000 euro, of met een van deze straffen alleen.

Er zijn ook nog uitvoeringsbesluiten etc., die heb ik verder (nog) niet bekeken. Maar ik geeft het maar mee, een gewaarschuwd man is er 2 waard, zoals het spreekwoord gaat.

Bron: https://www.wapenwet.be/regelgeving/wapenwet
 
Ik kan m'n vorig bericht niet meer bewerken, dan dit maar als toevoeging, ten koste van het overzicht:

Over luchtbuksen online aankopen lees ik echter niets in dat artikel.

Denk er natuurlijk ook aan dat de hierboven geplaatste pdf's van een wapenhandel komen, en die sector heeft nogal te lijden van bijv. Oost-Europese webshops denk ik. Overigens is Daniel Beets van de AVWL (die denk ik wel zeer goed werk levert, daar niet van) óók wapenhandelaar... Enige vooringenomenheid valt niet uit te sluiten.


En voor de rest, nogmaals, dit is enkel mijn mening. Ik neem er dan ook geen verantwoordelijkheid voor op. Wil je het écht weten, kan je best een jurist raadplegen.
 
Ik was er toevallig net wat over aan het opzoeken, en kwam dit tegen in de wetgeving, mogelijk is het artikel wat aangepast (ik denk van wel, maar steek er m'n hand niet voor in 't vuur):



Belgen mogen dus geen luchtbuksen, inclusief luchtbuksen, online te koop aanbieden... Die zin is niet mis te verstaan, denk ik...
Controles gebeuren waarschijnlijk eerder sporadisch, veronderstel dat er niet al te veel 'gepakt' worden, maar je moest het maar eens zitten hebben.

Toch deze er nog ff bij zetten:



Er zijn ook nog uitvoeringsbesluiten etc., die heb ik verder (nog) niet bekeken. Maar ik geeft het maar mee, een gewaarschuwd man is er 2 waard, zoals het spreekwoord gaat.

Bron: https://www.wapenwet.be/regelgeving/wapenwet
Behoren in Belgie luchtbuksen bij luchtbuksen?
 
Voor de Belgische wet zijn luchtbuksen sowieso luchtbuksen, maar wel niet-vergunningsplichtige luchtbuksen (omdat het niet-vuurwapens zijn, d.w.z geen kruit gebruiken). Daardoor zijn te vrij aan te kopen door meerderjarigen, behalve de uitzonderingen dus voor de korte luchtbuksen etc., maar geldt voor de rest ook wel de regelgeving qua dracht en gebruik van luchtbuksen, zoals ik eerder schreef.

Ik kwam deze site nog tegen:

https://financien.belgium.be/nl/dou...erbodsmaatregelen/luchtbuksen-en-uitvoeren#q1

die zegt dat er voor de invoer van luchtbuksen een vergunningsplicht is, maar waar ook dit vermeld wordt:
Voor “niet-vuurwapens”, zoals luchtdrukgeweren en blanke luchtbuksen (messen en andere snijwapens) geldt het vergunningsregime niet. Dat is zelfs het geval wanneer de Wapenwet van 2006 ze wél als vergunningsplichtig bestempelt voor het bezit en gebruik binnen België.
[...]
Voor het verkeer binnen de Benelux is evenmin een vergunning vereist.

Dat zou dus, tenzij ik iets gemist heb, betekenen dat je een luchtbuks in het buitenland mag bestellen (indien ze daar verkocht mag worden natuurlijk, en ik weet ook niet hoe het zit met de verantwoordelijkheid van de aankoper bij transport door een land als bijv. Duitsland).
 
Zolang het gewoon reguliere post naar Belgie is is het waarschijnlijk toegestaan, is wat anders als je zelf een buks vervoerd door duitsland!
 
Laatst bewerkt:
FINALE VERSIE

Voila, dit is het eindproduct. Opmerkingen meer dan welkom! Maar zoals eerder gezegd ga ik niet ingaan op inhoudelijke kritiek als die ongegrond is.

Ter inleiding:

De wetgeving rond luchtbuksen in België is niet bepaald duidelijk. De basis is simpel (en relatief permissief), wanneer men bepaalde nuances gaat bekijken is het echter minder eenvoudig; dit heeft in het verleden al vaak aanleiding gegeven tot verhitte discussies, onder andere hier op het forum. Tekenend is ook dat de lokale politie vaak niet precies op de hoogte is van de precieze wetgeving.

Iedereen praat maar wat raak en neemt de mening van de voorzitter van de schietclub, verkoper of de plaatselijke sjampetter over, bij hoog en laag bewerend dat die mening de waarheid is; vaak lees je dan klinkklare onzin.

Een deel van de wetgeving 'rond' vuurwapens (dempers, bijvoorbeeld) is ook van toepassing op luchtdruk schieten. Dat deze wetgeving bestaat in de context van vuurwapens maakt daarbij, in tegenstelling tot wat vrij algemeen aangenomen werd, wél uit.

In het onderstaande wordt geprobeerd om één en ander toe te lichten. IN GEEN GEVAL MOET DEZE TEKST ALS BINDEND BESCHOUWD WORDEN. Ik ben geen jurist. Wel heb ik me serieus met de materie bezig gehouden, en communiceerde ik met de Federale Wapendienst wat betreft onzekerheden/onduidelijkheden.
Verder gaat dit artikel enkel en alleen over het puur legale aspect; nergens staat echter geschreven dat je je gezond verstand niet moet gebruiken!

Er wordt enkel aandacht besteed aan de nationale wetgeving. Bepaalde gemeentes hebben nog extra bepalingen, die voorrang verkrijgen. Het is geen slecht idee om bij je plaatselijke politiekantoor of gemeentebestuur je licht op te gaan steken.




De basis:

Luchtbuksen zijn 'niet-vuurwapens', en aan de regels daaromtrent onderhavig. (een 'niet-vuurwapen' wordt gedefinieerd als "elk Luchtbuks dat één of meerdere projectielen afschiet waarvan de voortstuwing niet resulteert door de verbranding van kruit of door een detonator").

Niet-vuurwapens zijn vrij verkrijgbaar, behoudens verdere bepalingen.
Concreet wil dit zeggen dat er geen kaliber- of krachtbeperking is, behalve voor een aantal van wat men noemt de korte luchtbuksen.

Korte luchtbuksen worden gedefinieerd als hebbende een looplengte van ten hoogste 30 cm en een totale lengte van ten hoogste 60 cm.

Verder is de wetgeving rond korte luchtbuksen nogal complex. Ze is terug te vinden in de omzendbrief van 25 oktober 2011 (http://justitie.belgium.be/sites/default/files/downloads/Wapenwetgeving-Omzendbrief versie BS.pdf , p.24).

Waar het op neerkomt: Korte namaakwapens en korte repeteer, semi-automatische of automatische niet-vuurwapens die het projectiel afschieten met een kracht van meer dan 7,5J (gemeten op 2,5 meter van de loop), zijn vergunningsplichtig, behalve degene specifiek ontwikkeld voor sportschieten. De modellen voor sportschieten moeten aan de volgende eisen voldoen:






De omzendbrief bevat nog een aantal specifieke verduidelijkingen voor (kruis)bogen, paintball markers, ... maar niets specifiek voor luchtdruk.

Nu, wat wil dit specifiek zeggen? Wel, dat valt nog het beste aan te tonen met het voorbeeld van de Rohm Twinmaster, een pcp pistool dat potentieel meer dan 7,5J produceert. Wanneer de Belgische wetgeving letterlijk geïnterpreteerd wordt, is het zo dat een +7,5J Twinmaster met single shot tray legaal is, met het magazijntje ernaast dit nog steeds het geval is, maar wanneer je het magazijntje op het pistool zet wordt dat vergunningsplichtig. Een wel heel specifiek geval en doorgaans zijn de zaken eenvoudiger, maar het illustreert de wetgeving wel mooi.



Toegestane en niet-toegestane handelingen:


°Aanschaf en overdracht:






Wat betreft verzenden/verkoop op afstand werd er vanuit de Federale Wapendienst nog verduidelijking verschaft, die gaat als volgt:

*Er wordt wettelijk geen onderscheid gemaakt tussen handelaars en particulieren op dit gebied;
*Controle wat betreft de leeftijd van de koper mag niet gebeuren door het opsturen van een kopie van het id; beide partijen moeten elkaar ontmoeten;
*Versturen van een niet-vuurwapen mag enkel wanneer bovenstaande gebeurd is. Het is dus niet het versturen dat noodzakelijk illegaal is, wél het versturen zonder voorafgaande ontmoeting, waarbij dus moet vastgesteld worden of de koper meerderjarig is.



°Dracht en gebruik:

Uit de omzendbrief van 25 oktober 2011:





En verder:






Opvallend hierbij is dat er verwezen wordt naar regels voor vervoer, die inderdaad iets meer naar boven in de wettekst opgenomen zijn. Die regels echter zijn specifiek voor vergunningsplichtige (vuur)luchtbuksen, over niet-vergunningsplichtige luchtbuksen zoals niet-vuurwapens wordt niet gesproken.


°Gebruik (schieten).

Gebruik hangt samen met dracht, maar wat precies mag en wat niet wordt bepaald door bijkomende rechtspraak. Meer specifiek komt het op het volgende neer:




Initieel werd deze wetgeving door de Federale Wapendienst geïnterpreteerd in die zin dat je schietterrein zo groot moet zijn dat je pellets dat terrein sowieso niet kunnen verlaten. Na overleg via email werd mij echter bevestigd, dat een deftig opvangsysteem (backstop) ook een manier is om de wet te voldoen. Inspiratie voor deze vraag vond ik in de praktijk, en in de VLAREM wetgeving rond zwartkruit schutterijen. Hierbij dient dan wel opgemerkt te worden dat er niet gespecifieerd wordt aan welke voorwaarden dat opvangsysteem moet voldoen, de degelijkheid moet 'ter plaatse worden vastgesteld'.


Schietstanden

Schietstanden zijn volgens de Belgische wet per definitie plaatsen waar (ook) met vuurwapens geschoten wordt. Gebeurt dat niet ben je dus niet aan de wettelijke bepalingen wat betreft schietstanden gebonden.


Accessoires:


°Dempers:

zijn toegestaan, ook de verwijderbare, onder de voorwaarde dat het uit te sluiten valt dat ze op vuurwapens gebruikt kunnen worden. Dit staat niet letterlijk in de wet en was een heikel discussiepunt, het werd me echter zo uitgelegd door de Federale Wapendienst. Er is dus ook geen wetgeving die omschrijft wat de criteria zijn om dit al dan niet uit te kunnen sluiten, en in de praktijk komt het ook niet tot rechtzaken. Het parket handelt bijna alles zelfstandig af met minnelijke schikkingen en vrijwillige afstand van verboden tuigen.

°Richtlasers:

Evenzeer verboden.

°Nachtrichtkijkers:

idem, verboden zowel los als op de buks. Het onderscheid tussen verboden en toegelaten zit in de aan- of afwezigheid van een straal die het apparaat verlaat en op het doel wordt geprojecteerd. Bij Red Dot-systemen is dat bijvoorbeeld niet het geval: het rood puntje blijft in het toestel. Dienen de toestellen niet om op een Luchtbuks te worden bevestigd, dan zijn ze zeker niet verboden (vb. infraroodverrekijkers). Een zaklamp op je buks daarentegen is niet verboden, aangezien die enkel dient om je doel te verlichten, niet om het richten te vergemakkelijken zoals in het geval van een richtlaser of nachtzicht.



Onjuistheden/geruchten:

°Buksen moeten steeds vervoerd worden in een volledig afgesloten (in de zin van: op slot) foedraal of koffer

°Take down air rifles (Air Arms TDR, FX Impact, ...) zijn volgens sommigen ook verboden. In de wetteksten vind ik enkel dit terug, bij de opsomming van de verboden luchtbuksen: "vuurluchtbuksen waarvan de kolf of de loop op zich in verschillende delen kan worden uiteengenomen". Ik ga er dus vanuit dat 'take down air rifles' wel mogen. Het feit dat er minstens 1 wapenwinkel is die de AA TDR verkoopt, en verder dat nu ook de FX Impact verkocht wordt, wijst ook in die richting. Wel moet gekeken worden of er eventueel geen probleem is op het vlak van de wetgeving wat betreft de korte niet-vuurwapens.

Tot slot, een stukje informatie die hopelijk nooit van pas gaat moeten komen: wanneer men toch problemen krijgt, kan men zich wenden tot een advokatenkantoor met expertise op het vlak van de wapenwetgeving. Meer info hier:

http://elfri.be/nieuwe-wapenwet






Bronnen:

http://www.ejustice....006/06/09_3.pdf
http://justitie.belg...versie%20BS.pdf
http://www.luchtbuks...ndpost&p=624605
+ verdere email communicatie met Filip Ide, hoofd van de Federale Wapendienst (inhoud verkrijgbaar op aanvraag, dit allemaal zomaar online gooien heeft geen zin en kan leiden tot verwarring)
http://www.lne.be/th...consultatie.pdf
Zeer nuttige info, bedankt.
 
Wat betreft het niet versturen naar België, gaat het puur om de richtlijnen in België denk ik. Sommige bedrijven willen hun vingers niet verbranden door luchtbuksen te versturen zonder dat dit op een wettelijke manier kan. Hetzelfde voor ATN met nachtkijkers. Die worden ook niet naar België verstuurd. DIt omdat deze apparaten hier verboden zijn. Heb ik rechtstreeks van een vertegenwoordiger die ik heb ontmoet op een beurs. Ik vermoed dat het bij Daystate ook om die reden gaat zijn. Het is natuurlijk heel gemakkelijk te omzeilen maar ik laat in het midden of dat wel een wijs idee is.
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan