• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

    Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

    Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

    Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

    Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

    [Disclaimer] Als je geen account (meer) hebt op dit forum, dan kunnen jouw berichten niet worden verwijderd, maar ook niet (meer) herleid worden naar jou persoonlijk.


Wetgeving Wetgeving België

Gebruikers die deze discussie onlangs hebben bekeken (Totaal:0)

Even een voetnoot; met de nieuwe wapenwet in Belgie is het vanaf dit jaar verboden om zelfs in je eigen tuin met lucht te schieten. Met dank aan bepaalde individuen die spijtig genoeg op het nieuws niet weg te branden zijn ( sorry voor de woordspeling )

Dit las ik vandaag bij de buren in het topic politie bezoek.
Zal toch niet waar zijn of wel, naar het schijnt kijken deze belgische politici teveel nederlandse TV.(n)(n)
 
Leuk topic om te volgen, vooral in ons belgieland met de 1000 tegenstrijdige wetten.
Thumbs up aan de topicstarter voor zen research
 
Geen gevalletje van half gelezen, niets van begrepen, maar toch even wat onzin verkondigen? :rolleyes:4
 
Ik denk gewoon een geval van onbedoelde paniekzaaierij, in de aard van " ik heb gehoord dat.....bla bla bla"
De brave man die dit beweerd, is een Belg uit Deurne en zal daar zeker vast van overtuigd zijn, anders schrijf je zoiets niet.
Ik ken zelf iemand die zegt dat een luchtbuks toegelaten is in Belgie, maar dat men er een wapenvergunning voor nodig heeft als er een Scoop op gemonteerd staat, "want dan word het het jachtwapen" !!!! :eek:4

Ook hij "had dat horen zeggen" maar kon het niet hard maken.
Eveneens te gek voor woorden dus, en ik heb het al verschillende malen proberen uit te leggen, maar ik krijg het gewoon niet uit zijn hoofd gepraat. :Banghead:
Als dergelijke " gehoorde zekerheden" rond gaan is er weinig verhaal tegen.

Velen onder ons gaan eerst zelf op onderzoek uit als we dergelijke zaken vernemen, om te zien of ze stroken met de waarheid.
Anderen niet dus. :shake:4
Die roepen het zo in het openbaar met een Megafoon.
 
Tja... dat is het nadeel van internet, kan iedereen wat op roeptoeteren echter het voordeel van een forum is dan weer om met dezelfde snelheid duidelijkheid te verschaffen.
Inderdaad hulde voor Berre die dan toch weer een duidelijk en gestaafd verhaal geschreven heeft.
Mja anderzijds beginnen de dingen vaak klein en groeien uit als wat we nu in Nederland zien gebeuren met de ophef over joule beperking, blijft opletten geblazen.(n)(n)
 
Tja... dat is het nadeel van internet, kan iedereen wat op roeptoeteren echter het voordeel van een forum is dan weer om met dezelfde snelheid duidelijkheid te verschaffen.
Inderdaad hulde voor Berre die dan toch weer een duidelijk en gestaafd verhaal geschreven heeft.
Mja anderzijds beginnen de dingen vaak klein en groeien uit als wat we nu in Nederland zien gebeuren met de ophef over joule beperking, blijft opletten geblazen.(n)(n)

Tja, dat is zoals Lambiek: "Ik heb het zelf gezien van iemand die het van horen zeggen heeft!" :Bigsmile:
 
't Is Lambik ;-)
Vroeger nog veel van die stripverhalen gelezen... Toen zag 'm er zo uit:

51dd4060-2f46-012f-8cc6-005056960006.jpg

Héél vroeger nog zo... andere tijden, dat zie je ook aan de tekst! Tekenaar Willy Vandersteen had een nogal politiek incorrect verleden... Al is dat niet algemeen geweten.

lambik.jpg

En tegenwoordig is het personage weeral opnieuw uitgevonden in een nieuwe stripreeks.

Nu, ben zelf meer een fan van Lambiek, daar niet van :) . Ah ja, dat gistings product is de basis van onze overheerlijke oude gueuze bieren (y)(y).

Sorry voor de off topic post, maar als je af komt met een verwijzing naar 2 van m'n liefhebberijen, stripverhalen en bier, dan kan ik het echt niet laten :LOL:.
 
Ik zocht toevallig laatst iets op voor iemand en in NL is er trouwens ook een uitzondering: personen in bezit van een jachtvergunning mogen binnenshuis (dus niet buiten) met een luchtdrukgeweer verwilderde rotsduiven en huismussen schieten.
En dat is dan weer handig als je in een sporthal een recordje dominosteentjes omvallen wil vestigen :) .
 
Volgens mij mag er zelf in NL met luchtbuksen op schadelijke knaagdieren geschoten worden ...???..
 
Nee, mag niet in NL.
Ook niet als je een jachtakte hebt.
Met lucht alleen recreatief of in wedstrijdverband schieten.
EVen zoeken naar het juiste artikel (7.12): http://wetten.overheid.nl/BWBR0011849/2012-02-01#Paragraaf4_Artikel7 .
De enige uitzondering die ik er in kan vinden is als volgt: het doden van huismussen en verwilderde rotsduiven met luchtdrukgeweren in gebouwen is toegestaan, waarbij dus van toepassing is dat een geweer slechts gebruikt wordt door personen die in bezit zijn van een geldige jachtakte.
 
Laatst bewerkt:

Hm, dat had ik niet zien aankomen... Straks het filmpje eens bekijken.

Edit: Gezien. Opvallend wel... En ook naar mijn mening niet goed voor degenen die recreatief/voor de sport schieten, of m.a.w. : voor mensen zonder jachtvergunning.
Curieus wel hoe ze weer praten over het feit dat een demper vast op je buks gemonteerd moet zijn. Bepaalde geruchten zijn amper uit te roeien...
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, nogal speciale chrony waardes ook op 03:46.
577 m/s , bij 90J, dat geeft een massa van 0.539 gram...
Een 4,5mm buks met véél te veel power? Of gewoon bullshit waardes :)
 
°Dracht en gebruik:

Uit de omzendbrief van 25 oktober 2011:





En verder:






Opvallend hierbij is dat er verwezen wordt naar regels voor vervoer, die inderdaad iets meer naar boven in de wettekst opgenomen zijn. Die regels echter zijn specifiek voor vergunningsplichtige (vuur)luchtbuksen, over niet-vergunningsplichtige luchtbuksen zoals niet-vuurwapens wordt niet gesproken.




Bronnen:

http://www.ejustice....006/06/09_3.pdf
http://justitie.belg...versie%20BS.pdf
http://www.luchtbuks...ndpost&p=624605
+ verdere email communicatie met Filip Ide, hoofd van de Federale Wapendienst (inhoud verkrijgbaar op aanvraag, dit allemaal zomaar online gooien heeft geen zin en kan leiden tot verwarring)
http://www.lne.be/th...consultatie.pdf

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar toch, even een aanvulling, vooral op het vervoer :

wet 8 juni 2006 Wet houdende regeling van economische en individuele activiteiten met luchtbuksen

HOOFDSTUK VI. - Handelingen met vrij verkrijgbare luchtbuksen
Art. 9. Het dragen van een vrij verkrijgbaar Luchtbuks is alleen toegestaan aan diegene, die daartoe een wettige reden kan aantonen.

Wat wordt aanzien als wettige reden? Wel, het vervoer van en naar een schietstand, wedstrijd, etc... Zolang je maar een redelijke uitleg geeft waarom je de buks bijhebt.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor andere niet-luchtbuksen. Bijvoorbeeld : een baseball bat... wat is de wettige reden om deze bij te hebben op een voetbalwedstrijd?

Ik rij ook nog paard. Bij buitenritten heb ik altijd een (scherp) mes mee. Gewoon voor moest ik of mijn paard ergens in vastgeraken, ik ons kan lossnijden. Dan draag ik een vrij verkrijgbaar (blank)Luchtbuks, maar de dracht is gewettigd...
 

Facebook Page

Terug
Bovenaan