• Welkom op dit gezellige luchtbuksforum voor Nederland en België.

Dit onafhankelijke forum is opgezet door liefhebbers in het schieten met luchtdruk. Ons forum biedt een veilig platform voor zowel de serieuze wedstrijdschutter als de hobbymatige individuele tuinschutter en alles wat daar tussen zit . Mede om die reden houden wij het forum laagdrempelig en hebben we gezelligheid hoog in het vaandel staan.

Ook als nieuwkomer in de luchtdruksport is het zeker het overwegen waard om lid te worden van dit forum.
    Binnen het forum is veel kennis en ervaring waar u als lid gebruik van kunt maken. U kunt het forum gebruiken als kennisbank, vraagbaak en/of gewoon als een informele sociale ontmoetingsplaats van mensen met een gezamenlijke hobby, het luchtbuks schieten en alles wat daarmee samenhangt.

Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf een actieve rol op het forum te spelen. U haalt dan het meeste uit het forum en u zult ontdekken hoe leuk het is om uw kennis, ervaringen, foto’s, wetenswaardigheden, leuke gebeurtenissen te delen en “last but not least” nieuwe contacten op te doen.
    Zoals eerder aangegeven. Ervaring of nieuwkomer, het maakt niet uit! De leden van het forum maken het forum zoals het is: een dynamische omgeving die zich constant ontwikkelt en vernieuwt en een extra plezierige dimensie/toevoeging aan uw hobby kan bieden.

Schroom niet, doe mee en maak een account aan en u zult ontdekken met hoeveel passie vele van uw mede-hobbyisten omgaan met de hobby en/of sport en welke mogelijkheden het forum u verder kan bieden.

Techniek Zelf Een Leren Zuigerafdichting Maken.

Stephan

Forum Elite
Forum Sponsor
Van mijn broer heb ik voor het herstellen een Chinese Shanghai B3-1 luchtbuks ontvangen. Op het eerste gezicht leek er niet zoveel aan de hand, maar dat viel toch tegen. De beschrijving van het herstel doe ik in een ander topic. Hier wil ik laten zien hoe ik zelf een leren zuigerafdichting heb gemaakt.

Ik kwam via de volgende link aan de handleiding: http://www.pyramydair.com/blog/2007/12/how-to-make-a-leather-piston-seal/. De inhoud heb ik in hoofdlijn in het Nederlands overgenomen en voorzien van mijn foto’s.

Het is een goede tip die je kunt gebruiken om veel oudere zuigerafdichtingen te reanimeren. En niet alleen van buksen, veel van de oude luchtpistolen hebben leren seals. Het hoeft niks te kosten. Je kunt natuurlijk ook gewoon een afdichting kopen, maar dit is wel leuk om zelf te doen.

Eerst heb je leer nodig. Je kunt voor dit doel oude riemen en schoenen gebruiken. Het leer moet ongeveer 3mm dik zijn, maar raak niet in de stress als het dat niet precies is. In mijn geval heb ik zelfs 2 lagen gebruikt. Het moet ook niet te stijf zijn, je moet het nog wel kunnen vervormen. Ik heb wat reststukken van een plaatselijke bekleder gekregen (gratis).

IMG_0732.JPG

Stap 1. Meet de afdichting
Als er een oude zuigerafdichting in de buks zit kun je die opmeten. Met een schuifmaat kun je ook de binnenkant van de drukbuis opmeten. Dat is de diameter van je zuigerafdichting. Bedenk dat leer mooi materiaal is om mee te werken. Het zet zichzelf bij gebruik. Lees maar verder.

Stap 2. Maak de vorm
Het maken van een vorm voor een leren zuigerafdichting is eenvoudig. Boor gewoon een gat in een plank en je bent klaar. Boor het gat heel iets groter is dan de diameter van de zuigerafdichting. Boor het gat helemaal door de plank heen en maak je niet ongerust over de gladheid van de randen.

IMG_0735.JPG IMG_0734.JPG

Stap 3. Bereid het leer voor
Snij een vierkant stuk leer breed genoeg voor de zuiger zijwand van ten minste ca. 6mm hoog. Zorg dat je voldoende materiaal hebt om het hoger te maken. Week het leer in water voor 24-48 uur. Voeg een druppel vaatwasmiddel toe aan het water om de oppervlaktespanning breken waardoor het water gemakkelijk wordt geabsorbeerd in het leer.

IMG_0737.JPG

Stap 4. Vorm de afdichting
Neem het natte leer en centreer het over het gat in de plank. Gebruik de juiste maat dop van een dopsleutel om het natte leer in het gat te slaan. Sla de dopsleutel er zo diep in als je wilt dat de zijwanden hoog zijn. Zet de plank opzij om te drogen voor 2-3 dagen.

IMG_0738.JPG pl1.jpg

Een losse dopsleutel drukt het natte leer in het gat in de plank.

IMG_0739.JPG

Enkele dagen laten drogen.

Stap 5. Snijdt de afdichting bij
Wanneer de zuigerafdichting droog is, snijd je de randen bij terwijl het nog in de plank zit. Met een Stanleymes lukt dit best. Er kunnen rimpels in de afdichting aan de bovenkant zitten, maar je moet die negeren. Ze zullen weg gaan wanneer je de afdichting gaat gebruiken.

IMG_0740.JPG pl3.jpg

Snijdt de droge afdichting terwijl het nog in de plank zit.

Stap 6. Boor het schroefgat
Vrijwel altijd zijn leren zuigerafdichtingen aan het zuigerhoofd bevestigd door een platte schroef verzonken in de stalen zuiger. Dus boor een gat ter grote van de schroef in de leren zuigerafdichting terwijl die nog in de plank zit. Dat is het makkelijkst.

IMG_0800.JPG

Boor het gat voor de verzonken schroef.(links is trouwens mijn eigen baksel!)

Stap 7. Haal de afdichting uit de plank en zet deze in olie
Als je de seal meteen gaat gebruiken, laat deze dan eerst voor ongeveer 24 uur in de wapenolie weken. Ja wapenolie, en maak je geen zorgen over dieselen of slow burn. Als je een magnum luchtbuks hebt zoals de Diana 45 of de BSF 55, gebruik siliconenolie. Als je niet van plan om het seal snel gebruiken, bewaar droog waar het lucht krijgt.

Deze methode levert seals met afgeronde bodems. Maak je geen zorgen, bij het schieten zal het afvlakken.

Inmiddels heb ik er 1 in de Shanghai B3-1 geplaatst. En weet je wat, het ding schiet weer perfect! Wel even inschieten, maar dat is leuk, want hij gaat steeds beter schieten.

Laatst bewerkt:

Ongelezen Berichten

Facebook Page

Bovenaan